شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » قرارداد عملی سازی پروژۀ کاسا یک‎‎هزار در افغانستان امضا شد

قرارداد کار عملی پروژۀ کاسا یک‎هزار در افغانستان و نیز قرارداد اعمار سب استیشن ۵۰۰ کیلوولت ارغندی، پس از چاشت امروز در ارگ ریاست جمهوری امضا شدند.

بربنیاد دادهد های ارگ ریاست جمهوری، پروژۀ کاسا ۱۰۰۰ یا لین انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت از کشورهای آسیای میانه به پاکستان، حدوداً ۷۶۵ کیلومتر طول دارد که ۵۶۳ کیلومتر آن از افغانستان عبور می کند و در سه بخش در خاک افغانستان تطبیق می گردد.

قرارداد بخش اول این پروژۀ به ارزش ۷۶.۹ میلیون دالر و بخش دوم آن به ارزش ۸۵.۴۳ میلیون دالر با کمپنی «KPTL»، و بخش سوم آن به ارزش ۷۲.۸۳ میلیون دالر با کمپنی «KEC» امضا شدند.
مسؤولان وزارت انرژی و برق می گویند که کار عملی آن در ماه اپریل سال آیندۀ میلادی آغاز و در مدت سه سال تکمیل خواهد شد.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب در این باره گفت: «این تنها پروژه یی نیست که انرژی را از آسیای مرکزی به افغانستان و آسیای جنوبی منتقل بسازد، بلکه این یک پلی است که ملت ها دو منطقه را، ملت های چهار کشور را با هم مرتبط می سازد.»

کاسا یک هزار از بزرگترین پروژه های ترانزیت برق در منطقه است که از مجموع ۷۲۰ کیلومتر درازای خطوط ترانزیتی آن، ۵۶۲ کیلومتر آن از هفت ولایت افغانستان می گذرد.

با عملی شدن این پروژه، ۱۳۰۰میگاوات برق قرغیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان می رسد. از این میان، ۳۰۰ میگاوات آن در افغانستان هزینه خواهد شد و یک هزار میگاوات دیگر از راه افغانستان به پاکستان ترانزیت خواهد شد.

امان الله غالب، رییس شرکت برشنا اظهار داشت: «در بین هر چهار کشور افغانستان اولین کشوری است که کارهای تدارکاتی اش را خلاص کرد. ما شش ماه قبل از زمانی که تعیین شده بود این کار ها را به پایان رسانیدیم.»

در کنار حق ترانزیت تا پنجاه میلیون دالر در سال برای افغانستان، بافت منافع اقتصادی کشورهای شامل پروژه کاسا یک هزار، برجسته ساختن موقف ترانزیتی افغانستان در آسیا، عملی شدن به ارزش چهل میلیون دالر پروژه های زیربنایی در مسیر این لین در افغانستان و ایجاد زمینه های کار برای باشنده گان محل، از سودمندی های دیگر پروژه کاسا یک هزار در افغانستان اند.

از سویی هم، در این مراسم، قرارداد اعمار سب استیشن ۵۰۰ کیلوولت ارغندی نیز میان شرکت برشنا و مسؤول کمپنی مشترک هندی و افغانی «Techno-RGM JV» به امضا رسید.

هزینۀ اعمار این سب استیشن، ۳۲.۲ میلیون دالر است که از سوی بانک انکشاف آسیایی تمویل می گردد و با تکمیل شدن آن، چهار لین ۲۲۰ کیلوولت از کابل به ولایات جنوبی، شرقی و جنوب شرقی تمدید خواهد یافت.

ارگ ریاست جمهوی می گوید کار عملی سب استیشن ۵۰۰ کیلوولت ارغندی در ماه جنوری ۲۰۱۸ آغاز  و در مدت دونیم سال تکمیل خواهد شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان