شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ” قریه های محرومی چون موسهی، نمونه بارز عدم موفقیت امریکا در دولت سازی مورد نظر خود در افغانستان هستند! “

شکست امریکا در افغانستان، توسط یک ولسوالی توضیح داده می شود!

هژده سال پس از حمله ایالات متحده به افغانستان، پایتخت کابل، تحولات اساسی را پشت سر گذاشته است. در حال حاضر این شهر با فراز و نشیب های فراوان، جاده هایی که به آرامی پخته می شوند، و بناهای تازه بازسازی شده از دوره های گذشته همراه است!

با این حال، در یک منطقه ای در جنوب شهر دنیای دیگری قرار دارد، دنیایی که سالها فقر و جنگ را پشت سر گذاشته است. موسهی ده ها سال است که بخشی از ولایت کابل است، اما این یکی از ولسوالی های این ولایت است که توسط طالبان کنترل می شود.

در جریان انتخابات هم عبدالله و هم غنی، مناطق روستایی مانند موسهی را نادیده گرفتند.

در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خزان گذشته، در حالی که نخبگان سیاسی در این شهر نسخه خود از دمکراسی را جشن می گرفتند، مردم موسهی کاملاً از پروسه سیاسی دور شدند.

موسهی نمونه بارز اشتباهات رخ داده در افغانستان است!

علائم ناکامی حکومت مورد حمایت ایالات متحده در سرتاسر موسهی نوشته شده است و بسیاری از ساکنان نارضایتی خود را از رهبری کشور ابراز می کنند. بسیاری نیز از طالبان پشتیبانی می کنند!

در موسهی، مردم به سربازان ارتش ملی افغانستان که پس از سال ۲۰۰۱ توسط ایالات متحده و متحدین آن ایجاد و آموزش داده شدند، بی اعتنا هستند. 

سربازان می دانند که این منطقه طالبان است و ممکن است با ورود به آن جانشان به خطر بیافتد! تعداد کمی از آنها برای نماز جمعه ظاهر می شوند و وقتی هم حضور پیدا می کنند، ناامن و مضطرب به نظر می رسند!

واشنگتن طی ۱۸ سال گذشته بیش از دو تریلیون دالر در این کشور خرج کرده است! اما تنها کمکی که در موسهی وجود دارد پمپ آب از کار افتاده آلمانی از دهه ۵۰ است!

موسهی ممکن است سنگی پرتاب شده از کاخ باشد، بخشی از ولایتی

 که رئیس جمهور و رئیس اجرایی آن برای ده ها سال در آن اقامت داشته اند، اما مردم اینجا احساس می کنند از نظر سیاسی ناتوان هستند.

در چنین شرایطی، جشن گرفتن توافق موقت، برای افغان ها پارادوکس محسوب می شود زیرا آنها اشرف غنی و دولت افغانستان را مسئول این شرایط نابسامان می دانند!

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان