شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » لیندزی گراهام: امیدوارم صلح با طالبان بدون قربانی شدن دستاوردهای افغانستان به نتیجه برسد

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که روز گذشته با هیأتی به کابل سفر کرد گفته ممکن است روند خروج این سربازان آمریکایی پیش از سال نو میلادی شروع شود.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، آقای گراهام به خبرنگارانی که با او سفر کرده بودند گفته که رئیس جمهور ترامپ احتمالا در هفته جاری، خروج شماری از سربازان آمریکایی را از افغانستان اعلام خواهد کرد. او اضافه کرده است که ۴۰۰۰ هزار سرباز در مدت دوماه آینده از این کشور خارج خواهند شد.

این سناتور آمریکایی دیدارهایی با رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان نیز داشت.

او در دیدار با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در کابل گفته امیدوار است صلح با طالبان بدون قربانی دستاوردهای هجده سال گذشته این کشور به خصوص حقوق زنان نتیجه دهد. آقای گراهام پیش از این نیز در مورد نتایج صلح با طالبان هشدار داده است.

به گفته ارگ ریاست جمهوری افغانستان در این دیدار هدف اصلی سفرش را به کابل ارزیابی چگونگی کاهش مسئولانه نیروهای آمریکایی در افغانستان خوانده است.

در خبرنامه ارگ آمده است که آقای غنی آتش‌بس و پرداختن به پناه‌گاه‌های امن طالبان درخارج از افغانستان را به عنوان “پرسش‌های مردم افغانستان” در مورد صلح مطرح کرده است.

آقای گراهام حدود چهار ماه پیش در توئیتی نوشت که “اعتماد به این که به جای نیروی ضد ترویسم طالبان بخواهد حضور القاعده و داعش و دیگر گروه‌های رادیکال اسلام‌گرا را کنترل کند اشتباهی بزرگتر از توافق هسته‌ای اوباما با ایران خواهد است”.

آقای گراهام در آن توئیت به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، توصیه کرده تا از “اشتباهات اوباما” درس بگیرد. او گفته: “یک توافق بد سبب پراکندن اسلام‌گرایان تندرو به سراسر جهان می‌شود. هوشیار باش، وقت بگذار و به تیم مشاوران امنیتی گوش کن”.

طالبان خواستار خروج نیروهای آمریکا از افغانستان است و برخی رسانه‌ها تصمیم دولت آمریکا برای اعلام خروج نیروهایش را امتیازی در چارچوب مذاکرات با طالبان ارزیابی کرده‌اند.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده که آقای غنی نیز تاکید کرده که تروریسم هنوز هم تهدید مشترک در برابر امنیت ملی هر دو کشور است و باید مشترکا علیه آن مبارزه کرد.

آقای غنی همچنین گفته که اکنون ۹۰ درصد عملیات‌های نظامی در این کشور توسط نیروهای امنیتی این کشور انجام می‌شود و امیدوار است تا پنج سال آینده دولت افغانستان سهم بیشتری در بودجه نیروهای امنیتی‌شان بگیرند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان نیز دیداری با آقای گراهام داشته است.

در صفحه رسمی فیسبوک او نوشته شده که آقای گراهام گفته آمریکا به استقرار صلح و ثبات و دفع تهدید تروریسم در افغانستان متعهد است و به همکاری خود در این راستا ادامه خواهد داد.

او همچنین گفته که صلح مورد قبول افغان‌ها از اولویت‌های حکومت آمریکا است.

آقای عبدالله در این نشست از کاهش خشونت‌ها و مذاکرات همه جانبه بین‌الافغانی به عنوان پیش‌شرط‌های صلح یاد کرده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان