شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ماتم ملی در سوگ ۸۵ شهید جنبش روشنایی؛ شهدا به خاک سپرده شدند

پس از حادثه‌ی مرگ‌بار تروریستی در جمع معترضان جنبش روشنایی در چوک دهمزنگ کابل، دولت روز یک‌شنبه را عزای ملی اعلام کرد و هزاران تن از مردم کابل اجساد بسیاری از شهدای جنبش روشنایی را بعد از ظهر امروز در تپه‌یی در غرب کابل که به تپه‌ی شهدای جنبش روشنایی نامگذاری شده، به خاک سپردند.
اعضای شورای عالی مردمی جنبش روشنایی می‌گویند که تنها پاسخ درست حکومت به خون شهدا، اجرای عدالت، تطبیق ماسترپلان اصلی برق کشور و عبور برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیر بامیان-میدان وردک است.
شماری از اجساد به‌شکل انفرادی به خاک سپرده شدند، اما اکثر شهدای این حادثه‌ی خونبار، میان آه و ناله‌ی خانواده‌های شهدا و اعضای جنبش روشنایی، با تشیع جنازه‌ی باشکوه و حضور گسترده‌ی مردم، در تپه‌یی در کوه قوریغ دفن شدند.
جنبش روشنایی روز شنبه، دوم اسد در اعتراض نامحدود به تغییر مسیر لین برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیر بامیان- میدان وردک به سالنگ، تظاهرات مسالمت‌آمیزی را از مصلی شهید مزاری از غرب کابل آغاز و در چوک دهمزنگ تجمع کردند، اما ساعاتی از تجمع آن‌ها در این چوک که حالا از سوی رییس‌جمهور غنی «چوک شهدا» نامگذاری شده، نگذشته بود که سه انفجار رخ داد و ۸۵ تن از معترضان را به خاک و خون کشاند و بیش از سه‌صد تن را زخمی کرد.
این اعتراض که قرار بود ادامه پیدا کند و معترضان دست به تحصن بزنند، با وقوع این انفجارها تظاهرات نامحدود و تحصن ادامه نیافت.

رییس‌جمهور غنی پس از این حادثه در بیانیه‌ی تلویزیونی‌اش ضمن اعلام یک روز عزای ملی، گفت: «من به شما وعده می‌دهم که انتقام خون این عزیزان را از عاملین این جنایت خواهم گرفت. بر علاوه دستور ایجاد کمیسیون با صلاحیت را متشکل از شخصیت‌های ملی دولتی و غیر دولتی به رهبری لوی څارنوال کشور داده‌ام، تا در خصوص واقعه تحقیقات همه‌جانبه نماید. مقصر چه دولت باشد و یا بیرون از حکومت مورد مجازات قرار خواهد گرفت.»
شورای امنیت ملی نیز نشستی را برای بررسی حمله‌ی تروریستی برگزار و فیصله کرد که به‌منظور تکریم به قربانیان این حادثه بیرق افغانستان در سراسر کشور و همچنان در سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در خارج به حالت نیمه برافراشته درآید.
یک روز پس از حادثه‌ی تروریستی که از آن حمله بر «ستون‌های قانون اساسی و مردم‌سالاری» یاد شده، افغانستان یک روز ماتم ملی گرفته و رییس‌جمهور و مقام‌های دولتی در مراسم فاتحه‌خوانی و ختم قرآن شرکت کردند.
در مصلی شهید مزاری نیز ختم قرآن کریم برگزار شد. همچنان در تمام ولایت‌های کشور، در مسجد جامع ولایات مقام‌های محلی با حضور مردم مراسم ختم قرآن و فاتحه‌خوانی برگزار کردند.

چهارراه دهمزنگ؛ چهارراه شهدا نامگذاری شد/ جنبش روشنایی: «میدان شهدای روشنایی» نامگذاری شود
یک روز پس از ختم شدن تظاهرات مدنی و مسالمت‌آمیز جنبش روشنایی با فاجعه، ارگ ریاست‌جمهوری اعلام کرد که آقای غنی به‌منظور «گرامی‌داشت، احترام و ماندگاری یاد و نام شهدایی که بر اثر رویداد تروریستی گروه داعش، جان‌های‌شان را از دست داده‌اند،» چوک دهمزنگ را به‌نام «چوک شهدا مسمی کرده، تا نسل‌های ما به یاد داشته باشند که شهروندان کشور دموکراسی و مردم‌سالاری را به چه قیمتی به‌دست آورده‌اند.»
در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که رییس‌جمهور به شهرداری کابل هدایت داده است تا برای نام‌گذاری چوک دهمزنگ به چوک شهدا اقدام کند.
اما شورای عالی مردمی جنبش روشنایی از حکومت خواستار نامگذاری چوک دهمزنگ به «میدان شهدای روشنایی» شده است.


رییس جمهور غنی، چوک دهمزنگ را به «چوک شهدا» نام‌گذاری کرد

در اعلامیه‌یی که از سوی جنبش روشنایی منتشر شده، آمده است: «یاد و خاطره‌ی رشادت‌های شهدای روشنایی در تاریخ مبارزات عدالت‌خواهی کشور برای همیشه ماندگار خواهد بود، بنابراین از حکومت می‌خواهیم که چوک دهمزنگ را به «میدان شهدای روشنایی» نام‌گذاری و منار یاد‌بودی را به این منظور اعمار کند.»
اعضای جنبش روشنایی نیز در مراسم آمادگی برای تشییع پیکرهای شهدا از حکومت خواستند که چوک دهمزنگ را به چوک شهدای جنبش روشنایی نامگذاری کند.
ده‌ها تن از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز ضمن اعلام حمایت از این داعیه‌ی جنبش روشنایی بر تصمیم حکومت اعتراض و استدلال کرده‌اند که نامگذاری چوک دهمزنگ به چوک شهدا عام هست و باید مشخصاً چوک شهدای جنبش روشنایی نامگذاری گردد.

احمد بهزاد: حکومت به احترام خون شهدا، باید خواست‌های معترضان را قبول کند
جنبش روشنایی تأکید دارد که حکومت پس از این فاجعه، باید بدون تعلل، خواست معترضان را پذیرفته و لین برق ۵۰۰ کیلوولت را از مسیر «اصلی» آن (بامیان- میدان) عبور دهد.
در اعلامیه‌ی شورای عالی مردمی آمده است که این شورای «به احترام خون‌های جوانان شهید جنبش روشنایی بار دیگر تأکید می‌کند که دولت در زودترین فرصت ممکن به خواست جنبش روشنایی گردن نهاده و ‌انتقال برق ۵۰۰ کیلو‌ولت ترکمنستان را به مسیر اصلی آن یعنی بغلان-بامیان-میدان‌وردک برگرداند. جنبش روشنایی تا تحقق این خواست به اعتراض‌های مدنی خویش ادامه خواهد داد. خون‌بهای جوانان شهید روشنایی تنها عدالت است نه هیچ چیز دیگر.»
احمد بهزاد، یک عضو شورای عالی مردمی در گردهمایی به‌منظور آمادگی برای تدفین شهدا در مصلی شهید مزاری به خبرنگاران گفت: امروز رفقای شهید و برادران شهید خود را با عزت و با شکوه دفن کنید، اما سر خون شهدای خود تا نفر آخر ایستاده‌ایم… بعد از تدفین شهدا وظیفه‌ی همه‌ی ماست که کمر ببندیم برای محقق ساختن آرمانی که شهدا برایش به شهادت رسیدند.»
آقای بهزاد افزود: «به حکومت هم چند حرف مشخص داریم. یک؛ به‌جای اعلام عزای عمومی، اگر واقعاً احترام می‌گذارید به خون این جوانان عدالت‌خواه، خواسته‌ی آن‌ها را برآورده سازید. مطالبه‌یی که این جوانان به‌خاطرش به شهادت رسیدند، بدون کمیسیون‌بازی و بدون هیأت‌بازی، بدون معامله‌گری، بدون چانه‌زنی با معامله‌گرهای حرفه‌یی، یک جمله بگوید که به‌خاطر احترام گذاشتن به خون شهدا و تحقق خواست و آرمان شهدا، ماستر پلان اصلی برق کشور تطبیق می‌شود و لین ۵۰۰ کیلوولت از مسیر بامیان- میدان ورک به سمت کابل امتداد می‌یابد.»

بررسی همه‌جانبه‌ی‌ حادثه‌ی تروریستی
چگونگی انفجارها در محل تجمع اعتراضی جنبش روشنایی پرسش‌های زیادی را خلق کرده است. جنبش روشنایی خواستار بررسی جدی این حادثه است.
جنبش روشنایی می‌گوید، تأمین امنیت تجمعات مدنی از مسئولیت‌های حکومت و نهادهای امنیتی است. بنابراین مسئولیت حقوقی و قانونی رویداد تروریستی دهمزنگ به عهده‌ی دولت و نهادهای امنیتی است. در اعلامیه‌یی شورای عالی مردمی آمده است: «کم‌ترین اقدامی که از حکومت و رهبری قدرت ملی انتظار می‌رود، این است که با تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب متشکل از حکومت، نهادهای بین‌المللی و جنبش‌ روشنایی، این رویداد ‌بررسی و کسانی ‌که در تأمین امنیت مردم کوتاهی کرده‌اند از وظایف‌شان تعلیق و در صورت اثبات جرم‌شان مجازات شوند.»
رییس‌جمهور دستور ایجاد کمیسیون با صلاحیت متشکل از «شخصیت‌های ملی دولتی و غیر دولتی به رهبری دادستان کل» کشور داده‌ تا در خصوص واقعه تحقیقات همه‌جانبه نماید. در اعلامیه‎ی ارگ آمده است: «مقصر چه دولت باشد و یا بیرون از حکومت مورد مجازات قرار خواهد گرفت.»
احمد بهزاد می‌گوید که این موضوع بسیار پیچیده و مغلق شده است. او گفت جنبش روشنایی به حکومت و اقدامات آن اعتماد ندارد و باید نهادهای جهانی بررسی‌های مستقلانه‌ی این حادثه را انجام دهند.
او می‌گوید حکومت برای امنیت خود دیوارهای کانتینری ایجاد کرد، اما امنیت هزاران شهروند خود را نگرفت، در حالی که می‌توانست با ایجاد کمربندهای امنیتی و کنترل رفت‌وآمد از حادثه جلوگیری کند.
گروه طالبان مسئولیت این حمله را رد و گروه داعش مسئولیت آن را پذیرفته است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان