شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مارشال فهیم چهره اثر گذار در انسجام ملی بود

سومین سالروز وفات مرحوم مارشال محمد قسیم فهیم معاون اسبق ریاست جمهوری و از چهره های جهادی افغانستان از سوی مجتمع ملی جوانان و نهاد های همسو در تالار بین المللی وزارت اطلاعات و فرهنگ تجلیل شد.
دین محمد مبارز راشدی؛ وزیر اسبق مبارزه با مواد مخدر دولت افغانستان از مارشال فهیم به عنوان یک شخص پرهیزکار یاد کرد و گفت: وی با صداقت و پرهیزکاری یک عمر برای نجات افغانستان و نظام سازی درکشور زحمت کشید.
به گفته راشدی، داشتن تقوی سیاسی و اجتماعی برای یک زمامدار و رهبر یک ضرورت است، زیرا در نبود آن ممکن است دست آوردهای یک ملت اگر چه با خون جوانانش به دست آمده باشد نابود شود و جامعه به قهقرا و سرگردانی کشانده شود.
به گفته آقای راشدی، یکی از ویژگی های مارشال فهیم علاوه بر تقوی فردی داشتن تقوی سیاسی و اجتماعی بود که هیچگاه منافع ملی را به هیچ قیمتی به معالمه نگرفت.
وی علاوه کرد: معیار اصلی از نظر مارشال فهیم در تمام عرصه ها، تقوی و پرهیزکاری و خدا محوری بود و با این طرز فکر همیشه با قاطعیت بر سر حرف خود ایستاد بود و هر گز زیر قولش نمی زد.
او همچنان گفت: یکی از مشکلات سیاست مداران امروز این است که به صورت بی رحمانه افکار عمومی را به هر طرف می کشاند و منافع شخصی را بر منافع عمومی ترجیح می دهد اما مار شال فهیم این صفت را نداشت و خود بر تر بینی در او راه نداشت.
راشدی در ادامه گفت: وضعیت افغانستان امروز بهتر از گذشته نیست بلکه در بسیار از موارد عقب گرد داریم که از زوی رهبران سیاسی نیاز به بازنگری است.
به عقیده راشدی امروز افغانستان ضرورت دارد که تمام اقوام برای نجات آن تلاش کند و بدون در نظر داشت علایق سمتی، نژادی و قومی یک قدرت واحد را بوجود بیاورند و در جهت شکوفایی کشور تلاش کنند.
سید عبد الله هاشمی، رییس مجتمع ملی جوانان افغانستان نیز گفت: نقش مارشال فهیم در وحدت ملی به اندازه برجسته است که اگر او نبود کشور امروز به شمال و جنوب تقسیم می شد.
وی فهیم را یک چهره کاریزماتیک سیاسی در جهت انسجام ملی خواند ، افزود: وی در دوران جهاد و مقاومت مردانه در برابر دشمن ایستادگی کرد و در فصل جدید دموکراسی، نیز برای منافع ملی و وحدت تلاش بی شائبه کرد.
به گفته او، یکی از طرحهای جامع مارشال فهیم برای نظام سازی تشکیل شورا از تمام احزاب و گروه ها بود که با در نظرداشت ساختار اجتماعی افغانستان بهترین طرح به نظر می رسد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: افغانستان درحال حاضر نیاز جدی به صلح دارد و مخالفین مسلح اگر ذره ای احساس ملی و وطن دوستی دارد باید مشکلات خود با دولت را از راه مذاکره حل کنند و بیشتر از این دشمنان شاد نسازند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان