شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مجلس سنا: انتظار داریم در نشست عربستان جنگ افغانستان نا مشروع اعلام شود

مجلس سنا ابراز امیدواری می‌کند که علمای جهان اسلام در نشست عربستان سعودی جنگ افغانستان را نامشروع اعلام کنند.

محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا در نشست امروز سه‌شنبه (۱۹ سرطان) این مجلس، نشست علمای کشورهای اسلامی در عربستان سعودی را از لحاظ شرعی و اسلامی برای افغانستان با اهمیت خواند.

آقای ایزدیار گفت: “ما انتظار داریم علمای اسلامی دراین نشست همه مسایل را بررسی کرده و فتوای شرعی در مورد جنگ افغانستان صادر کنند و این جنگ را نا مشروع اعلام کنند.”

او تاکید کرد که علمای اسلامی در این نشست، آنعده از کشورهای اسلامی را که با استفاده از فتواهای شرعی، جنگ افغانستان را دامن می‌زنند سرجای شان بنشانند.

معاون اول مجلس سنا این نشست را چانس طلایی برای حکومت افغانستان و طالبان خواند و تاکید کرد که هر دو طرف باید از فرصت برای برقراری صلح در کشور استفاده کنند.

آقای ایزدیار خاطر نشان کرد که طالبان نباید از فتوای علمای کشورهای اسلامی سرپیچی کرده و بر ادامه جنگ شان در کشور تاکید ورزند.

با این وجود، عبدالباقی بریال دیگر عضو مجلس سنا نیز نشست عربستان سعودی را آخرین دارو برای پایان درد مردم افغانستان خواند و ابراز امیدواری کرد که فیصله‌ای این نشست بتواند در روند صلح افغانستان کمک کند.

گل احمد اعظمی دیگر عضو سنا هم بیان داشت: “نشست کشورهای اسلامی برای حل مشکل جنگ در افغانستان دست آورد بزرگی است؛ امیدواریم علمای کشورهای اسلامی از ختم جنگ در افغانستان حمایت کنند تا راهی برای آغاز گفتگوهای صلح در افغانستان دریافت گردد.”

اما، زلمی زابلی عضو دیگر مجلس سنا گفت که طالبان به دستور پاکستان در این نشست شرکت نکرده و اعلام کرده است که فیصله علمای اسلامی را در مورد جنگ افغانستان قبول ندارد.

آقای زابلی دولت امریکا را مقصر اصلی ادامه جنگ در کشور خواند و گفت که اگر امریکا بر پاکستان فشار وارد کند، پاکستان مجبور می‌شود طالبان را به روند صلح افغانستان حاضر کند.

به گفته او، طالبان نوکران پاکستان‌اند و پاکستان نوکر امریکا است و تا زمانیکه امریکا صادقانه در روند صلح افغانستان همکاری نکند، پاکستان نیز برای همکاری با روند صلح افغانستان آماده نخواهد شد.

نشست علمای ۳۷ کشور اسلامی در مورد جنگ و صلح افغانستان امروز در شهر جده عربستان در حال برگزاری است و قرار است این نشست فردا در شهر مکه برگزار شود.

طالبان در این نشست شرکت نکرده و از این نشست خواسته‌اند که فتوای غیر مشروع بودن جنگ افغانستان را اعلام نکند.

عبدالله امینی-

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان