شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مجلس طرح «دسترخوان‌ملی» را رد کرد 

مجلس با برگزاری نشست فوق‌العاده طرح توزیع مواد غذایی زیر نام «دسترخوان‌ملی» به ارزش ۲۸۰ میلیون دالر که از سوی حکومت روی دست گرفته شده بود، را با اکثر آرای نمایندگان حاضر رد کرد.

 

خبرگزاری آوا – کابل: نمایندگان در نشست فوق‌العاده روز سه‌شنبه (۳۱ سرطان) تاکید کردند که این طرح همانند پروسه توزیع «نان‌خشک» زمینه اختلاس و سوء استفاده را برای مقام‌های حکومتی فراهم می‌سازد و ملت از آن مستفید نخواهد شد.

 

سید عظیم کبرزانی عضو کمیسیون امور مالی و بودجه در نشست امروز گفت که پول این برنامه از پروژه‌های انکشافی ولایات کاسته شده است.

 

او تصریح کرد که تطبیق پروژه‌های انکشافی بیشتر از نان برای شهروندان اهمیت دارد و باید به آن اولویت داده شود.

 

کبرزانی همچنین این برنامه را در مخالفت صریح با قانون اساسی عنوان کرد و گفت طرح برنامه‌های خودسرانه مالی بدون تصویب مجلس، ماده ۹۱ قانون اساسی را نقض می‌کند.

 

او همچنین گفت که از سویی دیگر به دلیل کنترل داعش و طالبان بر بخش‌های زیاد کشور، این برنامه «خیالی» در سراسر افغانستان قابل تطبیق نمی‌باشد و این امر زمینه حیف‌ومیل را نیز بیشتر می‌سازد.

 

کبرزانی طرح بدیل کمیسیون را برای تطبیق این برنامه ارائه کرد و گفت که بهتر است به جای تطبیق این پروژه خیالی، پول آن صرف ساخت بندهای برق، ساخت مکاتب، رفع مشکلات سکتور صحت و سایر سکتورهای مهم شود.

 

در همین حال معین مالی وزارت مالیه که برای پاسخ‌گویی در نشست استجوابیه مجلس حضور یافته بود گفت که این برنامه از بودجه «غیر اختیاری انکشافی» از سوی بانک جهانی تمویل می‌شود و بر بنیاد ماده ۳۵ اصولنامه بودجه، مجلس صلاحیت رد و یا تصویب آن را ندارد.

 

او اضافه کرد که مطابق این ماده حکومت طی ۷ روز آینده تمام گزارش‌های مصرف این پروژه را به شورای ملی ارائه خواهد کرد.

 

 شیوع کرونا تاثیرات منفی بر اقتصاد شهروندان گذاشته و افغانستان از نظر اقتصادی ۵ درصد کسر بودجه داشته است.

 

معین وزارت مالیه همچنین گفت که ارزش این پروژه از ۲۴۴ میلیون دالر به ۲۸۰ میلیون دالر افزایش یافته است و تطبیق کنندگان آن شهرداری کابل، وزارت احیا و انکشاف دهات و اداره ارگان‌های محلی می‌باشد.

 

بر بنیاد گفته‌های معین وزارت مالیه؛ این وزارت پول هیچ پروژه‌ی انکشافی را برای این برنامه اختصاص نداده است.

 

در همین حال میر افغان صافی رئیس کمیسیون امور مالی و بودجه مجلس گفت که این برنامه از سوی بانک جهانی نه بل از پول پُل، پُلچک و سایر پروژه‌های انکشافی مندرج سند بودجه سال ۱۳۹۹ کسر شده است.

 

صافی همچنین با اشاره به افزایش ارزش این برنامه از ۲۴۴ به ۲۸۰ میلیون دالر گفت احتمال دارد تا ماه دیگر این پروژه به ۴۰۰ میلیون دالر افزایش پیدا کند.

 

بر بنیاد گفته‌های صافی؛ یک بوجی آرد و پنج کیلو روغن هیچ تفاوتی در وضعیت زندگی شهروندان نمی‌کند و بهتر است که پول این برنامه در راستای ساخت بندهای برق و ایجاد فابریکه‌های اشتغال‌زایی مصرف شود.

 

صافی همچنین با اشاره به متهم بودن شهردار کابل در اختلاس ۸۰۰ میلیون افغانی گفت که در برنامه دسترخوان ملی نیز پول به دست کسانی سپرده میشوند که در فساد دست دارند و متهم اند.

 

عبدالرووف انعامی نماینده بدخشان نیز گفت که معین مالی وزارت مالیه برای نمایندگان ماده ۳۵ اصولنامه بودجه در مورد «بودجه غیر اختیاری» را پیش‌کش می‌کند، درحالیکه این برنامه از سوی بانک جهانی تمویل نمی‌شود و اداره‌های «شهرداری کابل»، «ارگان‌های محلی» و «وزارت احیاء و انکشاف دهات» در تطبیق آن نقش عمده را بازی می‌کنند.

 

او اضافه کرد که حکومت مکلف است تا تصویب مجلس را در هر نوع خرچ -مصارف مالی- با خود داشته باشد.

 

بربنیاد ماده ۳۵ اصولنامه بودجه؛ بانک جهانی و تمویل‌کنندگان جهانی میتوانند به صورت مستقلانه پروژه‌های انکشافی و سایر پروژه‌ ها را در افغانستان تطبیق کند و گزارش آن را بعد از ۷ روز به سمع نمایندگان مجلس برساند. نمایندگان حق دخالت در تطبیق این پروژه‌ها را ندارد و تنها می‌تواند از آن نظارت کند.

 

این درحالی است که حکومت افغانستان سه روز قبل برنامه “دسترخوان ملی” را برای کمک به بیش از چهار میلیون خانواده با هزینه بیش از ۲۴۴ میلیون دالر آغاز کرده بود.

 

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در مراسم افتتاح این برنامه با بیان‌اینکه یک گام دیگر در راستای قراداد اجتماعی میان دولت و ملت برداشته می‌شود، گفت که دولت تصمیم داشت در این برنامه پول را مستقیما به خانواده‌ها بپردازد، اما برای این کار نیاز به احصائیه (آمار) دقیق خانواده‌ها است که اکنون وجود ندارد.

 

اقای غنی گفت برنامه کمک غذایی از طریق موسسه‌ها و شوراهای محلی مردمی اجرا می‌شود.

 

سه شنبه ۳۱ سرطان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۵

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان