شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » محمداشرف غنی با طالبان آتش بس اعلام کرد

محمداشرف غنی رییس جمهور کشور پس از درخواست صدها عالم دینی، آتش‌بس یکجانبه و موقت را با طالبان اعلام کرد.

آقای غنی، امروز پنجشنبه (۱۷ جوزا) در یک پیام تصویری گفت که حکومت افغانستان از فتوای سه هزار عالم دینی که در کابل گردهم آمده بودند حمایت می‌کند.

وی گفت:” روز دوشنبه نزدیک به ۳ هزار عالم دینی در کابل جمع شده و جنگ و حملات انتحاری را ناروا خوانده و در ضمن پیشنهاد ضمنی آتش‌بس را کردند، دولت افغانستان نه تنها که از این فتوای علمای دینی به کلی حمایت می‌کند، بلکه برای عملی نمودن آن تلاش خواهد کرد.”

محمداشرف غنی افزود:”به همین خاطر پیشنهاد ضمنی آتش‌بس که از سوی علمای دینی شده ما هم از ۲۷ رمضان تا ۵ عید سعید فطر آتش بس را اعلام می‌کنیم و به تمام نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان دستور داده می‌شود که هرگونه حملات تهاجمی خود را بالای طالبان مسلح افغان متوقف نمایند”.

آقای غنی اما به نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داده که علیه تروریستان داعشی، القاعده و دیگر شبکه‌های تروریستی خارجی عملیات‌شان جریان داشته باشد.

وی همچنان افزود:” به قوای مسلح در سراسر کشور هدایت داده می‌شود تا در مقابل هر نوع حمله و تعرض، برای تأمین امنیت مردم، دفاع از وطن و سرکوب دشمن، آمادگی‌های قاطع و همه‌جانبه را داشته‌باشند.”

محمداشرف غنی تاکید کرده که تصمیم اتخاذ شده از موقف قوت است که ریشه در باور و تعهد به صلح و پاسخ به خواست مردم بخصوص علمای کشور برای تأمین صلح پایدار صورت گرفته ‌است.

گفتنی است که صدها عالم دینی، روز دوشنبه (۱۴ جوزا) از سراسر کشور در خیمه لویه جرگه در شهر کابل گردهم آمده و جنگ کنونی مخالفان مسلح در افغانستان را نامشروع خواندند.

این عالمان دینی در فتوایی کم سابقه، جنگ جاری افغانستان را ناجایز و ناروا خوانده و تاکید کردند که جنگ افغانستان هیج دلیل شرعی ندارد.

عالمان دینی تاکید کردند که انتحار در اسلام حرام است و گناه کبیره محسوب می‌شود. آنان از طالبان خواستند که به درخواست بی‌قید و شرط حکومت افغانستان برای گفتگوهای صلح پاسخ مثبت بدهند.

اما طالبان با نشر اعلامیه‌ای، برگزاری نشست عالمان دینی افغانستان را “پروسه کاملاً امریکایی” و “نمایشی” عنوان کرده و ادعا کرده‌اند که این گونه نشست‌ها به فرمایش امریکا برگزار می‌شوند.

– کابل

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان