شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مدال افتخار امیرعلی ‏شیرنوایی ضرب شود

رئیس جمهور کشور؛ هدایت داد تا به پاس خدمات امير علي ‏شيرنوايي پس از این مدال افتخار دولتی به نام او ضرب شود.
رييس جمهور محمد اشرف غني که در سمپوزیم بین‏ المللی حضرت امیرعلی ‏شیرنوایی به مناسبت ۵۷۵مین سالروز ولادت اين شخصيت فرهنگي صحبت میکرد؛ هدايت داد كه تصوير امیرعلی‏ شیرنوایی در تالار سلام خانه ارگ گذاشته و مدال مشخصي به نام وي ضرب زده شود.
آقای غنی افزود: نظر به اینکه “تالارسلام خانه” برای سلام دادن به شخصیت های فرهنگی میباشد، پس از این عکس امیرعلی‏ شیر نوایی نیز در این تالار گذاشته خواهد شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه نوایی، تنها از ما نه بلکه از تمام جهان است افزود: نوایی به عنوان یک نویسنده، شاعر، مدبر سیاسی و شخصیت عمرانی برای تمام بشریت خیر رسانده و مربوط تمام بشریت است.

او خاطر نشان کرد که امیر علی‎‏شیر نوایی نظر به این که موسس شعر دوران جدید ترکی – ازبکی می‏باشد، نقطه عطف این ادبیات است و مقام او مشابه به مقام خوشحال ختک –شاعر پشتو زبان- میباشد.
رئیس جمهور کشور با بیان اینکه ادبیات ترکی – ازبکی همانند ادبیات دری و پشتو اهمیت دارد، تاکید کرد که متاسفانه این ادبیات به اندازه ای که سزاوار آن بود در سال های گذشته شناخته نشده ولی هرگز بار دیگر به فراموشی سپرده نخواهد شد.
رئیس جمهورغنی تصریح کرد که قانون اساسی کشور به مساوات در تمام بخش ها تاکید نموده و حال بر ما است باید مساوات هر زبان با زبان دیگر را در نظر بگیریم.
او یادآور شد که نام نوایی در هر گوشه و کنج خراسان به ویژه هرات مانده شده وبرای ما امروز یک فرهنگ کلی و همه جانبه را ممکن ساخت.

در همین حال عبدالرشيد دوستم معاون اول رييس جمهور اين روز را يك روز تاريخي و فراموش ناشدني برای ازبك ها و ترك تباران خواند و خطاب به آنان گفت که در گذشته هيچ كسي شما را اجازه داخل شدن در اطراف اين حياط را نمي داد اما حال همه در داخل ارگ از امير شيرنوايي تجليل مي كنيم.
دوستم يك بار ديگر از رئيس جمهور اعلام حمايت كرد و گفت كه همه با هم در كشور صلح مي آوريم .

معاون اول ریاست جمهوری به رئيس جمهور ياد آوري كرد كه با تجليل ازين روز در ارگ، مثل آن است كه شما همه ازبك ها و ترك هاي اين كشور را وزير تعين كرده باشید.

جنرال دوستم، همچنان یک عدد چپن و لنگی را به رئیس جمهور هدیه داد و دستمال امیرعلی‏ شیر نوایی را نیز به کمر رئیس جمهور بست.

عبدالباری جهانی، وزیر اطلاعات و فرهنگ نیز در این سمپوزیم از رئیس جمهور کشور جهت برگزاری این سمپوزیم قدردانی نمود.
وزیر اطلاعات و فرهنگ یادآور شد که برای برگزاری سمپوزیم بین المللی حضرت امیر شیر علی نوایی، کمیسیونی به رهبری وزارت اطلاعات و فرهنگ؛ با ترکیب دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری، اکادمی علوم و وزرات خانه های خارجه، معارف، تحصیلات عالی و امور داخله ایجاد شده بود.
او ادامه داد که از زمان ایجاد این کمیسیون تا کنون ده ها عنوان مقاله به آدرس کمیسیون علمی سمپوزیم مواصلت ورزید که از آن جمله تعداد ۳۶ مقاله جهت برای خوانش و نشر در مجموعه مقالات برگزیده شد. همچنان کمیسیون علمی، به تعداد ۶ عنوان آثار مربوط به علی شیرنوایی، را به چاپ رسانید.
او تصریح کرد که سایر کمیسیون‏ها نیز به نوبه خود امور مربوط به نشرات و تدارک سیمنار را به پیش بردند که امروز شاهد برگزاری این سمپوزیم می باشیم.
براساس گفته های جهانی؛ این سمپوزیم بین المللی مطابق آجندای طرح شده شامل چهار مجلس علمی می باشد و برای سه روز در کابل ادامه می یابد، روز چهارم در هرات و روز پنجم در شهر مزار شریف برگزار میگردد.
گفتنی است که امير علي شير نوايي، متفكر بزرگ، شاعر، اديب و نويسنده چيره دست و شناخته شده جهاني به تاريخ نهم فوريه سال ۱۴۴۱ ميلادي مصادف با هفدهم رمضان المبارك سال ۸۴۴ هجري قمري در هرات، متولد شد.
او در آثار و اشعار تركي اش «نوايي» و در نبشته هاي خود به زبان پارسي «فاني» تخلص مي كرد. از علي شير نوايي كتابهاي زيادي از خود به ارمغان گذاشته است كه مهمترين آن «خمسه» است كه حاوي ۶۴۰۰۰ بيت مي باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان