شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مذاکرات راهبردی ایران و افغانستان از امروز در تهران آغاز می‌شود

هیأت بزرگی از مقام‌ها، دیپلمات‌ها و مذاکره کنندگان دولت  افغانستان برای آغاز مذاکرات راهبردی در پنج عرصه با جمهوری اسلامی ایران، امروز به تهران سفر می‌کند.

در جریان سفر اخیر «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران به کابل، افغانستان و ایران بر آغاز گفت‌گوها در ۵ کمیته و رسیدن به یک سند همکاری‌های راهبردی توافق کردند.

بر اساس این توافق، تصمیم بر آن شد تا ۵ کمیته امنیتی، اقتصادی، اتباع، فرهنگی و آب در ۲ کشور و با حضور مقام های برجسته تشکیل و رهبری این کمیته به عهده وزرای خارجه دو کشور است.

به دنبال دیدارهای بعدی مقام‌های ایران و افغانستان پس از سفر محمدجواد ظریف به کابل، از جمله سفر «ابراهیم رحیم پور» معاون وزیر امورخارجه ایران به افغانستان و شرکت وی در پروسه کابل و دیدار مجدد اشرف غنی با ظریف در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای در آستانه قزاقستان، اراده سیاسی برای پیش برد سریع تر این مذاکرات به وجود آمده است.

یکی از کمیته های اساسی و کلیدی و محورهای مذاکرات در گفتگوهای روز شنبه، مسأله آب در یک طرف و مسائل امنیتی و اتباع(مهاجرین) در طرف دیگر خواهد بود.

گفته می‌شود در کنار مسأله آب، مسائل مربوط به امور مهاجرین افغان و سازماندهی آنها، به خصوص مهاجرین فاقد مدرک اقامتی و همچنین مسائل مبارزه با تروریسم ،مواد مخدر، از محورهای جدی مذاکرات میان دو طرف خواهد بود.

 به دنبال این مذاکرات در تهران، انتظار می‌رود دور بعدی مذاکرات این ۵ کمیته، در افغانستان برگزار شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان