شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مرز مقدونیه بر روی پناهجویان افغان مسدود شد

کشور مقدونیه مرزش را به روی مهاجران تازه وارد از افغانستان مسدود کرد. از این به بعد فقط پناهجویان سوری و عراقی اجازه عبور از مقدونیه به سوی غرب اروپا را دارند.
مقدونیه که در مسیر بالکان اولین کشور عبوری پناهجویان به سوی غرب اروپا است، روز یکشنبه مرزش را با یونان به روی پناهجویان افغانستان بست. به نقل از دویچه‌وله، خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که پناهجویان افغان اجازه نیافته‌اند برای ادامه سفرشان از یونان وارد خاک مقدونیه شوند.
این خبرگزاری به نقل از مقامات پولیس یونان نوشته است که پولیس این کشور صبح روز یکشنبه از جانب مقدونیه با خبر شدند که مهاجران افغانستان دیگر اجازه عبور از خاک مقدونیه را ندارند.
مقدونیه دلیل بستن مرزش به روی مهاجران افغان را مسدود شدن مرز صربستان با این کشور به روی پناهجویان افغان عنوان کرده است. به گفته مقامات مقدونیه صربستان به مهاجران افغان اجازه عبور نمی‌دهد.
گزارش‌ها می‌رسانند که مهاجران سوری و عراقی هنوز هم اجازه دارند از مقدونیه عبور کرده و به سفرشان ادامه بدهند.
از منطقه مرزی ادمونی گزارش شده است که نزدیک به ۴۰۰۰ مهاجر منتظر عبور از مرز و وارد شدن به مقدونیه هستند.
از ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ تنها مهاجران سوری، عراقی و افغان اجازه عبور از مسیر بالکان و رفتن به سوی کشورهای اروپای غربی و اسکاندیناوی را داشتند.
چنین محدودیتی قبلا برای پناهجویان پاکستان، ایران و کشورهای جنوب آسیا اعمال شده بود. شمار زیادی از پناهجویان ایران و پاکستان در منطقه مرزی میان یونان و مقدونیه هنوز هم منتظر هستند.
این پناهجویان در اعتراض به این تصمیم مقدونیه و کشورهای حوزه بالکان تاکنون بارها دست به تظاهرات زده، اعتصاب غذایی کرده و حتا لب‌های شان را دوخته‌اند.
سازمان‌های حقوق بشری و امدادرسان نسبت به وضع پناهجویانی که اجازه عبور از مسیر بالکان به آنان داده نمی‌شود تاکنون بارها ابراز نگرانی کرده‌اند.
افغانستان پس از سوریه بیشترین شمار پناهجویان را در موج مهاجرت به سوی اروپا دارد. بیشتر کشورهای اروپایی اخیرا از پذیرفته نشدن شمار زیادی از پناهجویان افغان خبر داده و در تلاش تفاهم با دولت افغانستان و سهولت در بازگرداندن آنان به کشورشان هستند.
بحران مهاجرت پس از جنگ دوم جهانی بزرگترین بحران قاره اروپا محسوب می‌شود. این پدیده باعث کاهش همبستگی میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و برقراری کنترول مرزی در حوزه «شینگن» و حتا ایجاد دیوارهای مرزی میان برخی از کشورهای اروپایی شده است.
در سال ۲۰۱۵ میلادی جمعا حدود ۲۵۰ هزار مهاجر افغان به اروپا رفته که از این جمع تقریبا ۱۵۰ هزار افغان در آلمان درخواست پناهندگی کرده‌اند.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان