شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مسکو و پکن بدنبال جلوگیری از سرایت ناامنی افغانستان به منطقه هستند

در ۲ سال گذشته چین و روسیه دو قدرت بزرگ این منطقه، در صحنه سیاسی و روند صلح افغانستان فعال شده‌اند.

پکن با حضور در نشست چهارجانبه مذاکرات صلح (چین-آمریکا-پاکستان-افغانستان) و بر اساس برخی منابع، میزبانی هیئتی از طالبان خود را به یکی از بازیگران جدید افغانستان تبدیل کرد. هر چند که بعد از اعلام مرگ ملا عمر، طالبان از نشستن دور میز مذاکره با دولت افغانستان امتناع کرد و بدین ترتیب نشست چهارجابنه با شکست مواجه شد.

از سویی دیگر مسکو که سال‌ها سیاست انزوا در افغانستان را در پیش گرفته بود، در دو سال گذشته علاوه بر رایزنی مستقیم با طالبان و اعلام همکاری با این گروه شبه‌نظامی در زمینه مبارزه با داعش، میزبان نشست سه جانبه (چین – روسیه – پاکستان) درباره مسائل افغانستان بود.

در دور جدیدی از فعالیت‌های این دو قدرت آسیایی، نمایندگان روسیه و چین طی دیروز و امروز با برخی مقامات افغانستان دیدار و مذاکره کرده‌اند.

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی از دیدار با «دنگ شیجون» نماینده ویژه چین در امور افغانستان و مذاکره پیرامون احیای مذاکرات چهارجانبه خبر داده است.

در همین حال «عمر داوودزی» وزیر کشور سابق افغانستان و یکی از رهبران «شورای حراست و ثبات افغانستان» نیز از دیدار و مذاکره «الکساندر مانتیستکی» سفیر روسیه با خود خبر داده است.

خبری که از سوی دفتر مطبوعاتی عبدالله عبدالله منتشر شده است، این ابهام را ایجاد می‌کند که چینی‌ها قصد احیای محور آمریکایی (نشست چهارجانبه) را دارند یا با محور تازه تشکیل شده روسی (نشست سه جانبه) در پرونده افغانستان نقش ایفا خواهد کرد؟

افزایش فعالیت دیپلماتیک مقامات چینی و روسی در افغانستان با تغییر رئیس جمهور آمریکا و ابهام در سیاست «دونالد ترامپ» در زمینه افغانستان مصادف است.

یکی از دلایل فعال شدن پکن و مسکو در افغانستان، نگرانی از سرایت احتمالی ناامنی از افغانستان به منطقه است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان