شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » موافقت‌نامه تجاری و ترانزتی بندر چابهار امروز میان افغانستان، هند و ایران امضا می‌شود

دولت‌های افغانستان، ایران و هند موافقت‌نامه‌ی سه‌جانبه‌ی تجارتی و ترانزتی بندر چابهار را امروز (دوشنبه، ۳ جوزا) امضا می‌کنند.
در خبرنامه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که امضای موافقت‌نامه‌ی چابهار در ادامه‌ی دو نشست تخنیکی در شهرهای تهران و دهلی صورت می‌گیرد.
بندر چابهار یک منطقه‌ی آزاد تجارتی در ولایت سیستان و بلوچستان ایران است که موقعیت جغرافیایی این بندر اهمیت ویژه‌ی اقتصادی در سطح منطقه دارد و دارای ظرفیت قابل ملاحظه‌یی تخلیه و بارگیری کالا‌های تجارتی می‌باشد.
خبرنامه افزوده که با افتتاح بندر چابهار افغانستان گذرگاه انتقال اموال تجارتی برای کشورهای محاط به خشکه‌ی آسیای میانه می‌شود که از این طریق کشور می‌تواند سالانه میلیون‌ها دالر عاید داشته باشد.
در خبرنامه آمده: «بندر چابهار و گذرگاه افغانستان به کشورهای آسیایی میانه باعث خواهد شد که فرصت برای سرمایه‌گذاری هند بر روی زیربناهای ترانسپورتی افغانستان مهیا گردد.»
پروژه‌ی چابهار در پهلوی تسهیل تجارت بین افغانستان و هند می‌تواند کشور را به بازارهای جدید در خاور میانه، اروپا و امریکا وصل کند.
از سوی هم در خبرنامه آمده است که افغانستان با ایران در حال‌حاضر موافقت‌نامه‌ی دوجانبه‌ی تجارتی و ترانزیتی در خصوص استفاده از بندر چابهار را روی دست دارد که از چندین سال به‌دین‌سو اجرایی است و هر دو کشور از مزایای آن استفاد می‌کنند.
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند برای امضای این موافقت‌نامه به تهران رفته است. رییس‌جمهور غنی نیز قرار است پس ختم سفر قطر، به ایران برود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان