شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نابینایان تحت پوشش برنامه سوادآموزی قرار می‌گیرند

«بنفشه یعقوبی» رئیس موسسه خدمات بازتوانی نابینایان افغانستان (راهیاب) در گفت‌وگو ، از عدم حضور نابینایان در ادارات دولتی و غیر دولتی اظهار نارضایتی کرد و گفت: نابینایان نیاز به فرصت دارند تا توانایی‌های خود را ثابت کنند.

نابینایان باسواد می‌شوند

یعقوبی با بیان اینکه برنامه‌های آموزشی ۶ ماهه کامپیوتر برای نابینایان را برگزار می‌کنیم، تصریح: موسسه خدمات بازتوانی نابینایان افغانستان بر اساس قراردادی که با معاون سواد آموزی وزارت آموزش و پرورش امضا کرده، نابینایان را تحت پوشش برنامه سواد آموزی قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: آموزش خط بریل، جهت‌یابی، تحرک وتقویت حس لامسه، ازجمله برنامه‌هایی است که راهیاب برای نابینایان دانش‌آموز مدارس برگزار می‌کند.

رئیس موسسه خدمات بازتوانی نابینایان افغانستان (راهیاب) با تأکید بر اینکه به حمایت مردم نیاز داریم، گفت: برنامه‌های آموزش خیاطی و آموزش را برای زنان نابینا و برای حمایت آنها برگزار خواهیم کرد.

روابط بین دولت و نابینایان ارزنده و سازنده است

بنفشه یعقوبی افزود: در طول ۱۵ سال گذشته فعالیت‌های خوبی برای بهبود وضعیت نابینایان از سوی دولت انجام شده و امیدواریم تا ارتباط مسئولان دولت با نابینایان و معلولان ادامه یابد.

یعقوبی با بیان اینکه ارتباط، مشکلات نابینایان را انعکاس می‌دهد، تصریح کرد: روابط بین رهبران دولت و نابینایان برای بهبود وضعیت آنها سودمند و سازنده پنداشته می‌شود.

۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نابینا در افغانستان وجود دارد

وی با تأکید بر اینکه از نابینایان حمایت می‌کنیم، اظهار داشت: بر اساس آمار وزارت بهداشت، حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نابینا در افغانستان وجود دارد که یک رقم بزرگ و نگران کننده است.

رئیس موسسه خدمات بازتوانی نابینایان افغانستان (راهیاب) گفت: نابینایان افغانستان در بخش‌های کاریابی، اشتغال، آموزش و عدم آگاهی مردم از نیازمندی‌های معلولان دچار مشکلات بوده و باید به آن توجه شود.

بنفشه یعقوبی با بیان اینکه عدم آگاهی سبب بروز مشکلات برای معلولان شده، افزود: عدم آگاهی سبب کمبود پذیرش و کمبود پذیرش سبب کمبود ظرفیت می‌شود.

مدرسه نابینایان وابسته به سازمان‌های دولتی است

یعقوبی تصریح کرد: اکنون نابینایان در هیچ اداره دولتی و غیر دولتی حضور نداشته و مدرسه نابینایان نیز وابسته به سازمان‌های دولتی است.

وی با تأکید بر اینکه رهبران دولت وحدت ملی به وضعیت معلولان و نابینایان توجه کند، اظهار داشت: معلولان جمعیت زیادی از جامعه را شکل داده و می‌توانند در توسعه کشور سودمند و موثر واقع شوند.

رئیس موسسه خدمات بازتوانی نابینایان افغانستان (رهیاب) خطاب به مردم افغانستان گفت: نابینایان و معلولان ناتوان نیستند، بلکه توانا بوده و نیاز به فرصت دارند تا توانایی‌های خود را ثابت کنند.

بنفشه یعقوبی در پایان سخنان خود از معلولان و نابینایان خواست تا با همت بلند وارد عمل شوند، زیرا خداوند (ج) با آنها بوده و از آنها حمایت می‌کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان