شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نادیده گرفتن افغانستان اشتباه بزرگی برای ترامپ خواهد بود

دونالد ترامپ نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با رفتن به دفتر ریاست جمهوری میزبان چالش‌های متعددی از جمله چالش‌های امنیت ملی و مبارزه با تروریسم در بیرون از مرزهای این کشور است.

چگونگی مبارزه با طالبان، رسیدگی به جنگ داخلی سوریه، مقابله با بلندپروازی‌های روسیه و عقب راندن داعش از عراق از جمله چالش‌های فرا روی دونالد ترامپ خواهد بود.

این‌ها از جمله مشکلات مهمی‌اند که رسیدگی و پاسخ به هر یکی از آنها کار آسانی نیست، رسیدگی و عدم رسیدگی به این مشکلات از سوی ایالات متحده امریکا با خطراتی همراه می‌باشد.

دونالد ترامپ رویکرد سیاست خارجی باراک اوباما را قبول ندارد

سی‌ان‌ان گزارش داد: در جریان کارزارهای انتخاباتی، دونالد ترامپ بارها رویکرد امنیت ملی و سیاست خارجی باراک اوباما، مانند توافق هسته‌ای با ایران و مسئله مهاجرت‌ها را مورد انتقاد قرار داده بود، اما پرسش اساسی برای دونالد ترامپ این است که او چگونه با این مشکلات رسیدگی و مواجه خواهد شد.

هر چند در زمان کارزارهای انتخاباتی هیلاری کلینتون گفته بود که آمریکا با تهدیدهایی که در گذشته مواجه بود، امروز نیز با آن دست به گریبان است و او همان راهبرد باراک اوباما را در برخورد با گروه‌های تروریستی و در سیاست خارجی ادامه خواهد داد. اما برای دونالد ترامپ که بارها رویکرد امنیت ملی و سیاست خارجی اوباما را مورد انتقاد قرار می‌داد، رسیدگی به این مسایل یک پرسش مهم و اساسی به شمارمی‌رود.

در کنار جنگ سوریه و مبارزه با داعش، رسیدگی به جنگ افغانستان یک مشکل اساسی در برابر ترامپ است.

در حالیکه جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا برای این کشور به شمار می‌رود، اما در جریان سه مناظره انتخاباتی بین ترامپ و هیلاری کلینتون، هردو نامزد فقط یک بار به صورت گذرا به افغانستان اشاراتی داشتند. اما در عین حال توجه جدی به مسائل افغانستان بخشی از سیاست خارجی آمریکا است و باید به این قضیه به سرعت رسیدگی شود.

مهم نیست که مقامات آمریکا دارای چه نگاه سیاسی درقضیه افغانستان دارند؟ اما براساس گزارش مقامات نظامی آمریکا، در حال حاضر طالبان در موقعیت نسبتاً خوبی قرار دارند و جنگجویان وابسته به این گروه کنترل حدود یک سوم از جمعیت افغانستان را در اختیار دارند، یعنی طالبان بر ۱۰ میلیون افغانستانی حکومت می‌کنند و در سایر بخش‌های این کشور مشغول نبرد با نیروهای امنیتی افغانستان هستند.

طالبان تهدیدی جدی برای منافع آمریکاست

این گزارش می‌افزاید: اما در حقیقت طالبان در تلاش‌ هستند تا دوباره در افغانستان به قدرت دست یابند، چیزی شبیه اتفاقی که  پس از خروج نیروهای امریکایی در اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی از عراق در این کشور اتفاق افتاد و داعش توانست بسیاری از خاک این کشور را به تصرف خود در آورد.

دولت باراک اوباما برای پایان دادن به حضور نیروهای آمریکا در افغانستان برنامه‌ریزی کرده بود، اما با توجه به گسترش خشونت‌ها و افزایش فعالیت‌های دوباره طالبان ، مقامات کاخ سفید تصمیم گرفتند حدود ۸۴۰۰ نیروی نظامی آمریکایی را تا آخر سال ۲۰۱۷ میلادی در این کشور حفظ نمایند. این نیروها برای حفظ پایگاه‌های کلیدی ایالات متحده امریکا در افغانستان مانند پایگاه هوایی بگرام در شمال کابل مستقر هستند.

در نشست اخیر کشورهای عضو ناتو تعهد کردند که نیروهای ارتش و پلیس ملی افغانستان را برای ۴ سال آینده ۱۵ میلیارد دلار حمایت مالی می‌کنند، بنابراین تا زمانیکه طالبان یک تهدید جدی برای حکومت مرکزی افغانستان به شمار می‌رود باید ترامپ تعهدات مالی و نظامی ایالات متحده آمریکا از افغانستان را ادامه بدهد.

ترامپ باید موضوع تهدید طالبان را جدی بگیرد

ترامپ باید با ایجاد یک راهبرد، تهدید‌ گروه طالبان را که ثبات این کشور را در معرض خطر قرار می‌دهند به عقب بزند، نگهداری قابل توجه نیروهای ویژه ایالات متحده برای آموزش و مشاوره به ارتش افغانستان، تبادل اطلاعاتی و حمایت‌های هوایی از نیروهای امنیتی افغانستان باید بخشی از این راهبرد نظامی باشد.

همچنین ترامپ باید به اصل پیمان همکاری‌های راهبردی که بین ایالات متحده آمریکا و دولت افغانستان پس از مذاکرت طولانی به امضا رسید پایبند باشد. براساس چارچوب این توافقنامه، حضور طولانی مدت آمریکا را تا ۲۰۲۴ میلادی فراهم کرده است.

اگر ترامپ مسئله افغانستان را نادیده بگیرد، این امر می‌تواند یک اشتباه بزرگ برای او محسوب شود، خصوصا باید حادثه ۱۱ سپتامبر نیویورک را به خاطر داشته باشد، هنگامیکه «اسامه بن لادن» رهبر شبکه القاعده که توسط رژیم طالبان در افغانستان پناه داده شده بود حملات تروریستی را برنامه‌ریزی کرد که در آن زمان تقریبا ۳۰۰۰ آمریکایی کشته شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان