شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نامه غنی به ترمپ؛ ‘پیشنهاد کاهش مصارف برای کُند شدن روند خروج نظامیان امریکایی’

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به دنبال نگرانی از توافق سریع میان ایالات متحده و طالبان، با فرستادن نامه‌ی به دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، برای حضور درازمدت نظامیان امریکایی در افغانستان، خواستار کاهش مصارف آنان شده است.

نیویارک تایمز گزارش داده که سه مقام، تائید کرده اند که آقای غنی نامه‌ی را به آقای ترمپ فرستاده است.

یک مقام به نیویارک تایمز گفته که رئیس جمهور غنی در این نامه از خروج ناگهانی نیروهای امریکایی از میدان نبرد، پس از نزدیک به دو دهه اظهار نگرانی کرده و کنترول وضعیت را “مشکل” دانسته است.

رئیس جمهور غنی با نگرانی از “بی صبری رئیس جمهور ترمپ” برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفته که این اقدام، بقای نظام کنونی را با تهدید مواجه می‌سازد و یک بار دیگر طالبان را فرصت می‌دهد تا حاکمیت خویش را گسترش دهند و برای به دست آوردن قدرت، وارد جنگ شوند.

یک مقام بلند پایه افغان که در جریان فرستادن نامه آقای غنی به آقای ترمپ قرار دارد و محتوای آن را نیز می‌داند به نیویارک تایمز گفته که رئیس جمهورغنی و مشاوران وی در مورد هر گونه “تحولات ممکن” از سوی اداره ترمپ، با پلان بحث کرده اند.

در این بحث‌ها که جنرال جان نیکلوسن، قومندان پیشین نیروهای مأموریت حمایت قاطع نیز شامل بوده، روی کاهش تعداد سربازان و مصارف آنان نیز صحبت شده است.

این مقام افغان به نیویارک تایمز گفته که آقای غنی در این نامه، خواستار معرفی تیم‌های کاری دو طرف شده تا در مورد مصارف و ساحه حضور نیروهای امریکایی صحبت کنند.

بربنیاد پیش‌بینی حکومت افغانستان، ممکن است در جریان یک سال، در قراردادهای حفظ و مراقبت تا دو میلیارد دالر صرفه جویی شود و شمار نیروهای امریکایی نیز تا سه هزار تن کاهش یابد.

نگرانی رئیس جمهور غنی می‌تواند به این دلیل باشد که برای باقی ماندن وی در قدرت، ایالات متحده یکی از متحدین مهم آقای غنی پنداشته می‌شود.

آقای غنی در حالی این نامه را به رئیس جمهور ترمپ فرستاده که هفته گذشته، مذکرات زلمی خلیلزاد، نماینده خاص ایالات متحده برای صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در قطر، شش روز ادامه پیدا کرد و در ختم، دو طرف، این مذاکرات را مثبت خواندند.

آقای خلیلزاد در مورد آخرین دور مذاکرات با طالبان به نیویارک تایمز گفته است که دو طرف روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و جلوگیری از استفاده خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی به شمول القاعده بر ضد ایالات متحده، روی یک چهارچوب به توافق رسیده اند.

مقام‌های افغان که در این مذاکرات هیچ نقشی نداشته اند، گفته اند که اداره آقای ترمپ با آنکه به تعهدات درازمدت به افغان‌ها صحبت می‌کند؛ اما نمی‌داند که “خروج نیروهای شان برای ۳۵ میلیون شهروند افغانستان چه معنی دارد”.

سفارت امریکا در کابل از صحبت در این مورد خودداری کرد و گفت که در مورد گفتگوهای خاص دیپلوماتیک، صحبت نمی‌کنند.

تا اکنون مشخص نیست که آقای ترمپ این نامه را به دست آورده است یا خیر.

این نامه به الیز ویلز، معاون وزارت خارجه ایالات متحده در امور آسیایی جنوبی و مرکزی سپرده شده تا به رئیس جمهور ترمپ، رسانیده شود. وی هفته گذشته به کابل سفر کرده بود.

سخنگویان رئیس جمهور غنی نیز از صحبت در مورد این نامه، خودداری کردند.

رئیس جمهور غنی، هفته گذشته در کنفرانس جهانی اقتصاد نیز گفت، ایالات متحده “اختیار دارد که نیروهایش را از افغانستان بیرون کند” اما افزود که “ما به گونۀ منظم نیاز به خروج این نیروها داریم”.

آقای غنی همچنان گفته بود که که آیا ایالات متحده به آن هدفی که به افغانستان حمله کرده بود، رسیده یا خیر؟

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان