شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نامگذاری ۹۸ با عنوان سال توسعه، مردم‌سالاری و صلح / انتخابات سال آینده برگزار می شود

 «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائیه دولت وحدت ملی در پیام نوروزی به مناسبت حلول سال ۱۳۹۸ هجری شمسی با بیان اینکه مردم افغانستان از جنگ خسته شدند، اعلام کرد دولت وحدت ملی سال ۹۸ را سال  توسعه، مردم‌سالاری و صلح نام گذاری کرده است.

عبدالله با بیان اینکه در سال ۹۸ شاهد برگزاری انتخابات خواهیم بود، تاکید کرد:  صیانت و حراست از روند مردم‌سالاری و انتقال سیاسی از طریق رأی و ارادۀ مردم، مسوولیت همۀ شهروندان به ویژه نهادهای برگزارکنندۀ انتخابات است.

رئیس اجرائیه افغانستان تصریح کرد: باید در برخورد با قضایای مهم ملی حساب افراد را از کلیت نظام جمهوری اسلامی و ارزش‌های دموکراتیک جداگانه مورد محاسبه قرار دهیم. 

متن کامل پیام نوروزی عبدالله  به این شرح است:

حکومت وحدت ملی سال ۱۳۹۸ هجری خورشدی را سال توسعه، مردم‌سالاری و صلح نام گذاری کرده است. امیدواریم در سال پیش رو، شاهد تأمین صلح سراسری، با عزت و عادلانه در کشور باشیم.

مردم افغانستان از جنگ و ویرانی ۴۰ ساله خسته شده‌اند و طرف‌دار ختم فوری خشونت و خون‌ریزی می‌باشند. ما با درک نگرانی‌های مشروع و برحق مردم، مبنا را به خوش‌بینی گذاشته و از روند مصالحه با طالبان پشتیبانی کرده‌ و تلاش ورزیده‌ایم که بهانه‌های تداوم جنگ و کشتار را از گروه‌های مخالف مسلح بگیریم. امیدواریم در سال پیش رو نتیجۀ مذاکرات صلح با طالبان روشن شود. 

مخالفان مسلح باید بدانند که از طریق جنگ، خشونت و کشتار نمی‌توانند به اهداف‌شان دست یابند. چنان‌که در سال ۱۳۹۷ تمام توان‌شان را به کار بستند تا بخش‌هایی از کشور را به کنترل درآورند؛ مانع برگزاری انتخابات پارلمانی شوند و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را از پا درآورند؛ اما در نتیجۀ ایستادگی، شجاعت و وطن‌دوستی نیروهای دلیر امنیتی و دفاعی کشور، نتوانستند به‌هیچ یک از اهداف تعیین‌شدۀ شان دست یابند. 

در سال پیش رو، طبق پیش‌بینی قانون اساسی و جدول زمانی کمیسیون مستقل انتخابات، شاهد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خواهیم بود. صیانت و حراست از روند مردم‌سالاری و انتقال سیاسی از طریق رأی و ارادۀ مردم، مسوولیت همۀ شهروندان به ویژه نهادهای برگزارکنندۀ انتخابات است. انتخابات عادلانه، شفاف و سراسری تنها راه معقول و پذیرفته‌شده برای گزینش رییس‌جمهور آینده می‌باشد. معتقد هستیم که پروسۀ صلح و انتخابات، منافی هم نه، بل تکمیل‌کنندۀ یک‌دیگر هستند. این دو پروسۀ مهم ملی به گونۀ موازی و همزمان به پیش برده خواهند شد. 

سال پیش رو برای افغانستان، سال تهدیدها و فرصت‌ها است. استفاده از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدها، نیازمند وحدت، همگرایی مردم و نخبگان سیاسی است. قشر سیاسی افغانستان باید با کنارگذاشتن علایق و سلایق شخصی، روی حفاظت و پاسداری از ارزش‌های کلان کشوری، منافع ملی، دست‌آوردهای مهم هژده ساله، از جمله قانون اساسی، آزادی بیان، رسانه‌های آزاد، جامعۀ مدنی پویا، آزادی‌ زنان و تحول بزرگ اجتماعی، بیاستند و از آنان حراست نمایند. 

نظام پسا ۲۰۰۱ حاصل قربانی‌های فراوان ملت افغانستان است و امتیاز تحولات بزرگ سیاسی و اجتماعی دو دهۀ اخیر هم به همۀ مردمان کشور بر می‌گردد. به همین دلیل، باید در برخورد با قضایای مهم ملی حساب افراد را از کلیت نظام جمهوری اسلامی و ارزش‌های دموکراتیک جداگانه مورد محاسبه قرار دهیم. 

در آخر، یک‌باردیگر حلول سال نو و جشن باستانی نوروز را به همۀ ملت افغانستان شادباش می‌گوییم و آرزومندیم سال با سعادت و فرخنده‌یی در پیش باشد.

/انتهای پیام/ 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان