شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نانسی پلوسی سرزده به افغانستان رفت

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همراه با یک هیأت عالی رتبه از نمایندگان این کشور در سفری اعلام نشده، به افغانستان سفر کرد.

در سایت رسمی خانم پلوسی آمده که او و هیأت آمریکایی وارد افغانستان شده و با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، فرماندهان نیروهای آمریکا در افغانستان، دیپلمات‌ها، مقام‌های ارشد دولت و جامعه مدنی افغانستان دیدار کرده‌اند.

خبر دیدار خانم پلوسی تاکنون در افغانستان رسانه‌ای نشده اما ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجراییه افغانستان اعلام کردند که هیأت کنگره آمریکا به ریاست خانم پلوسی از افغانستان دیدار کرده است.

خانم پلوسی گفته که در دیدار با مقام‌های ارشد افغانستان درباره امنیت، بهبود دولت‌داری و توسعه اقتصادی افغانستان صحبت کرده است.

در سایت رسمی خانم پلوسی آمده که سفیر آمریکا و سایر دیپلمات‌ها، هیأت همراه او را در جریان روند تلاش‌های صلح گذاشته‌اند.

با این هیأت درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری صحبت شده و از خانم پلوسی نقل قول شده که نتیجه انتخابات به زودی اعلام خواهد شد.

به گفته او نمایندگان آمریکا در دیدار با مقام‎‌های ارشد دولتی افغانستان بر اهمیت مبارزه با فساد تاکید کرده‌اند، موضوعی که امنیت را به خطر می‌اندازد و توانایی مردم افغانستان را برای آینده‌ای باثبات و سعادتمند، تضعیف می‌کند.

نانسی پلوسی گفته در این سفر تاکید کرده که زنان افغان در روند مذاکرات صلح این کشور حضور داشته باشند.

خانم پلوسی گفته که زنان افغان در بعضی از زمینه‌ها پیشرفت کرده‌اند ولی برای تامین امنیت، توسعه پایدار اقتصادی و فراهم کردن فرصت‌های آموزشی برای زنان و دختران افغانستان، به کارهای بیشتری نیاز است.

او افزوده که در این سفر با واقعیت‌ها و اطلاعات دسته اول در این برهه حساس برای سیاست آمریکا در افغانستان، برخواهد گشت که از شجاعت کارمندان و دیپلمات‌های آمریکا در خط مقدم الهام گرفته است.

آقای غنی نیز در این دیدار گفته که از “قربانی‌های نیروهای آمریکایی در افغانستان که برای ثبات و امنیت و اهداف مشترک هر دو کشور رزمیده‌اند، سپاسگزار است.”

آقای غنی افزوده که صلح برای کابل اولویت دارد، صلحی که به رهبری و مالکیت افغان‌ها باشد و ارزش‌های قانون اساسی و حقوق زنان در آن حفظ گردد.

آقای غنی در این دیدار شبکه القاعده و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را تهدیدی جدی برای امنیت افغانستان و آمریکا دانسته و افزوده که “طالبان زمینۀ فعالیت گروه‌های تروریستی را فراهم می‌کنند.”

خانم پلوسی نیز در این دیدار گفته که “دلیل حضور ما در افغانستان این است که یک زمانی طالبان در این کشور میزبان تروریست‌ها بودند و به آمریکا حمله کردند و ما هرگز نمی‌خواهیم که افغانستان دوباره به لانۀ تروریسم مبدل گردد.”

عبدالله عبدالله، نیز در دیدار با خانم پلوسی گفته که برای صلح واقعی و قطعی آماده هرنوع قربانی است. او افزوده که مردم افغانستان خواهان صلحند و از دستاوردهای سالیان اخیر و حقوق خویش پاسداری می‌کنند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز دیروز سرزده به کابل رفته بود. این اولین سفر آقای اسپر به افغانستان بود و هدف از سفرش را حصول توافقنامه صلح اعلام کرد.

خانم پلوسی در حال حاضر رهبری تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را بر عهده دارد و از منتقدان جدی سیاست خارجی آقای ترامپ است.

دونالد ترامپ ماه گذشته گفت‌وگوهای صلح با طالبان را به یکباره متوقف کرد. این مذاکرات ۹ ماه ادامه داشت و در صورت امضای توافقنامه صلح، جدول زمانی ۱۶ ماهه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مشخص می‌شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان