شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نبود بودجه و نگرانی‌ از بسته‌شدن سینماها

ریاست افغان فلم از نپرداختن بودجۀ تهیه فلم‌‌ها‌ و مجموعه‌های تلویزیونی این ریاست، از سوی وزارت مالیه، سخت انتقاد می‌کند.

محمدابراهیم عارفی کیهان، رییس افغان فلم، می‌گوید : این پول به ۲۲۰ هزار دالر می‌رسد و هزینه تولیدات سینمایی آنان را، تأمین می‌کند.

آقای عارفی کیهان می‌گوید: «وزارت مالیه مسؤول است که برای ما بودجه بدهد. ما یک مؤسسه دولتی هستیم. اگر در سطوح‌ بالا اجازه می‌دهند؛ ولی در پایین کسانی هستند که فرهنگ ندارند، نمی‌فهمند که سینما یعنی چه!؟»

اما اجمل حمید عبدالرحیم‌زی، سخنگوی وزارت مالیه، می‌‌گوید : تا کنون از آنان درخواست بودجۀ اختصاصی، برای تهیۀ فلم نشده‌است.

آقای عبدالرحیم‌زی می‌گوید: «ما در قسمت اجرای این تخصیص و فراهم‌نمودن تسهیلات مالی، هیچ مشکلی نداریم و تقاضای ما این است که موضوع آنان (افغان فلم) را وزارت اطلاعات و فرهنگ با ما در میان بگذارد.»

به گفتۀ ریاست افغان فلم، سینمای کشور در وضع بسیار بدی به‌سر می‌برد و سینماگران، برای تولید، منابع مالی ندارند. چنان‌که کارمندان این ریاست هم از ۲۴۰ به ۷۰ تن کاهش یافته‌اند.

سینمای بهارستان تا چند سال پیش، یکی از سینماهای شناخته‌شده کابل بود. همانند سینمای بهارستان، بسیاری از تالارهای سینمایی دیگر کشور، نیز یا ویران شده‌اند یا به مرکزهای بازرگانی مبدل شده‌اند و یا هم نهادهای دولتی و شخصی از آن‌ها کار می‌گیرند.

عبدالرشید عظیمی، سینماگر در هرات، می‌گوید: « دراین شهر سالن نمایش فلم و تئاتر وجود ندارد و این نهایت ضعف است که در این شهر احساس می‌شود.»

از ۱۸ سینمایی که کابل در گذشته‌ داشت، اکنون تنها چند سینمای معدود فلم نشان می‌دهند و بیشتر فلم‌هایی که در سینماهای افغانستان نشان داده می‌شوند، خارجی هستند.

طلوع نیوز گزارش داد : محمد‌هاشم حیدری، مدیر سینمای پارک، می‌گوید: «از ساعت هشت صبح تا ساعت شش یا ساعت پنج عصر فعالیت داریم؛ اما تماشاچی بسیار کم است»

در چنین اوضاعی، سینمای کهکشان تنها سینمایی‌است که شاهد حضور خانواده‌ها هم هست.

عبدالصبور عاصی، کارمند سینمای کهکشان، می‌گوید: «فلم‌دیدن و شهرنشینی گُم شده بود و همین سینما اکنون خوب است، برای اینکه دوباره فرهنگ شهرنشینی و فلم‌بینی زنده شود.»

با همۀ این‌ها، ریاست افغان فلم هنوز امید دارد سران حکومت وحدت ملی به وعده‌های شان دربارۀ گسترش این هنر در کشور عمل کنند.

ساخت ۳۴ سینمای تازه در سراسر کشور و نیز مدیریت همه ی سینما‌ها از سوی افغان فلم، بخشی از این تعهدات هستند که تا هنوز از سوی حکومت درباره‌اش صحبتی نشده‌است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان