شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نبیل: طالبان تمام قدرت را می‌خواهند و به انتخابات باور ندارند

رحمت‌الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و رییس‌ پیشین امنیت ملی می‌گوید که طالبان به انتخابات و دموکراسی باور ندارند و می‌خواهند تمامی قدرت را در افغانستان بگیرند.

آقای نبیل که پس از چاشت امروز (یک‌شنبه، ۱۲ جوزا) در یک نشست در کابل سخن‌ می‌زد، به سیاسیون و حکومت افغانستان هشدار داد که نباید به گفته‌های طالبان فریب بخورند.

او افزود: «طالب تمام قدرت را می‌خواهد. طالب می‌خواهد که امارت اسلامی را در افغانستان داشته باشد و سپس سست عنصرانی را زیر نام تکنوکرات شامل حکومت کند؛ آن‌ها نه انتخابات را می‌خواهند و نه دموکراسی را. خود را فریب ندهیم! یگانه راه حل ایجاد یک اجماع است، بدون درنظر داشت منافع شخصی.»

او گفت که شیوه‌یی که اکنون از سوی سیاسیون و زلمی خلیل‌زاد برای گفت‌وگو با طالبان به پیش گرفته‌ شده‌است، اشتباه است. به باور آقای نبیل، این‌که نماینده‌گان طالبان در نشست‌هایی که در آن نماینده‌گان کشورهای بیرونی نیز حضور دارند، دعوت می‌شوند، مشروعیت دادن به طالبان و تحریف تعریف دشمن است.

نبیل افزود: «هیچ‌کس مخالف صلح نیست اما باید میان معامله و صلح تفاوت قایل شویم؛ معامله کشور را به بحران می‌برد. در نیت شرکت کننده‌گان نشست مسکو و خلیل‌زاد شک نمی‌بینیم، اما شیوۀ شان نادرست است. چون از این بحث‌ها مردم افغانستان ضرر کرده و منفعت را کشورهای دیگر و طالبان برده‌اند.»

آقای نبیل هشدار داد که طرح بیرونی چه برای صلح باشد و چه برای ایجاد حکومت موقت، در افغانستان قابل تطبیق نیست و پیامدهای منفی دارد.

رییس‌ پیشین امنیت ملی، هم‌چنان هشدار داد که در سال جاری، شدت جنگ‌ها در کشور بیشتر خواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در بخش دیگر از سخنانش دربارۀ ادامۀ کار حکومت وحدت ملی نیز سخن زد. او گفت که کار این حکومت پس از اول جوزا، خلاف قانون است و شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در این باره اتمام حجت خواهند کرد.

او گفت که رهبران حکومت وحدت ملی حق ندارند که پس از این دست به عزل و نصب مقام‌ها در حکومت بزنند، سفرهای داخلی و خارجی انجام دهند، فرمان‌های تقنینی صادر کنند و یا از موقف شان و امکانات حکومت در کمپاین‌های انتخاباتی استفاده کنند.

نبیل، حکومت را به مهندسی انتخابات ریاست‌جمهوری متهم ساخت گفت که سفرهای بیرونی مقام‌های حکومت نیز بربنیاد معامله برای رسیدن به قدرت استند: «سفرهای بیرون از کشور بعضی از کاندیدان به خاطر کمپاین‌ها است نه برای منافع!… سه تن از دانه درشت‌های سیاسی ما مربوط یکی از تیم‌های انتخاباتی چند هفته قبل به ایتالیا و پاکستان رفتند وعده‌هایی از دو طرف گرفته شد … سفر بعدی رییس‌جمهور بیشتر من به همین سفرها می‌بینم اگر بهبود روابط باشد ما هژده سال تلاش کردیم…چه موضوعی باشد که ما  تمام مداخلات و مشکلات را و کم زدن‌ها را نادیده می‌گیریم؟ من طرفدار سفرها بدون دلیل موجه نیستم، من طرفدار سفرهای کاندیدا نیستم این کشور را به بحران می‌برد… چون مراجعه به آن‌ها می‌کنیم که ما را به قدرت برسانید به ما پول بدهید و ما هرگونه امکاناتی که داریم در اختیار شما می‌گذاریم.» 

وی به رییس‌جمهور و رییس‌اجراییه می‌گوید که پاکستان در این سوی خط دیورند سیم خاردار کشیده‌است و حکومت باید روشن بسازد که آیا در این زمینه معامله‌یی انجام شده‌است و یا پاکستان به زور بخش‌هایی از کشور را غصب کرده‌است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان