شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نتایج یک تحقیق: زنان و کودکان قربانیان اصلی منازعات محلی هستند

در کنار فعالیت مخالفان مسلح دولت، منازعات محلی یکی دیگر از عواملی است که زندگی افغان‎ها را به چالش کشیده است و بیشترین قربانیان آن را زنان و کودکان تشکیل می‎دهد.

خبرگزاری زنان افغانستان، تحقیقی را در ولایت‏های کابل، هرات، بلخ و کندهار انجام داده است که نتیجه آن نشان می‎دهد بر علاوه فعالیت مخالفان مسلح دولت، عواملی فرهنگی و اجتماعی متعدد دیگری سبب ایجاد منازعات محلی در کشور شده است و در نتیجه زندگی صلح‎آمیز مردم را به خطر مواجه کرده است.

حیمرا ثاقب، رییس خبرگزاری زنان افغانستان، روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که گرایش مذهبی در اکثریت ولایت‎های کشور سبب شده است تا منازعات محلی به وجود بیاید.

وی هشدار می‎دهد که اگر مسوولان امور، جلو این چنین منازعات را نگیرند ممکن است در آینده یک خطر بزرگ را متوجه مردم و حکومت افغانستان بسازد.

از سویی ‌هم، مرتضی صارم، مسوول بخش تحقیق خبرگزاری زنان افغانستان، می‎گوید که زنان افغان در حل منازعات محلی نقش ندارند و عدم حضور زنان در جرگه‎های حل منازعات سبب شده است تا در بیشتر موارد حقوق آن‎ها زیر پا شود.

به گفته وی، بعضی از موارد بد دادن دختران و ازدواج‎های زیر سن و اجباری ریشه در فیصله‎های جرگه‎های محلی برای حل منازعات دارد.

حیمرا ثاقب، رییس خبرگزاری زنان افغانستان اعلام کرد که نتایج تحقیق این نهاد همچنان نشان‎دهنده آن است که بسیاری از افراد به دلیل سهل‎انگاری و کاغذپرانی‎ها در نهادهای عدلی و قضایی کشور، برای حل و فصل منازعات شان به جرگه‎‏های قومی مراجعه کرده و حاکمیت قانون را با چالش مواجه ساخته‎اند.

تلاش کردیم تا دیدگاه ستره محکمه را نیز در این مورد داشته باشیم، اما با تماس‎های مکرر موفق نشدیم.

مساعد ساختن زمینه‎های آموزش میعاری و حل درست منازعات در ادارات عدلی و قضایی کشور از عمدترین پیشنهادات خبرگزاری زنان افغانستان برای حکومت در جهت جلوگیری از ضایع شدن حقوق زنان و کودکان در کشور است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان