شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نخستین جشنواره سراسری ادبیات داستانی در کابل برگزار شد

اولین جشنواره سراسری ادبیات داستانی افغانستان در پیوند با مرحله نخست جشنواره جایزه‌ای جهانی جلال آل احمد عصر روز (پنجشنبه) با همت «اتحادیه نویسندگان افغانستان» و «بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران» و با حضور نویسندگان افغانستان و ایران در تالار «نما رسانه» کابل برگزار شد.

در این جشنواره با سپاس‌گذاری از «رهنورد زریاب» نویسنده کتاب «چار گرد قلا گشتم»، «سیدحسین فخری» نویسنده کتاب «خراسان باغ‌بابر»، «احمد ضیا سیامک هروی» نویسنده کتاب «گرگ‌های دوندر» و «سیدعلی موسوی» نویسنده کتاب «کابل جای آدم نیست»، برگزیدگان جشنواره جایزه‌ای جهانی جلال آل احمد،  از آنها با اهدای شاخه‌ای گل، تقدیر به عمل آمد.

ظرفیت نویسندگان افغانستان و ایران قابل ستایش است

«سیدرضا محمدی» رئیس اتحادیه نویسندگان افغانستان در این جشنواره با خرسندی از همکاری‌های نزدیک افغانستان و ایران در بخش ادبیات گفت: همکاری‌های نویسندگان افغانستان و ایران گسترش یافته و رنگ درخشانی به خود گرفته است.

محمدی با تأکید بر اینکه همکاری‌ها بین نویسندگان ۲ کشور ادامه یابد، افزود: ظرفیت نویسندگان ۲ کشور قابل ستایش بوده و انتخاب «کاظم کاظمی» نویسنده افغانستانی به عنوان دبیر بزرگترین جشنواره شعری ایران، گام مثبتی در بخش نزدیکی ۲ کشور است.

۹ جشنواره جهانی آل احمد را برگزار کرده‌ایم

در همین حال «مهدی قزیلی» رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران سخنران دیگر این جشنواره با بیان اینکه تاکنون ۹ جشنواره جهانی آل احمد را برگزار کرده‌ایم، گفت: این جشنواره با فراز و نشیب‌های فراوانی به همراه بوده است.

قزیلی با استقبال از حضور نویسندگان افغانستانی در این جشنواره، افزود: کمیت داستان‌ها و کتاب‌های نویسندگان افغانستان رشد یافته و در حوزه کیفیت نیز باید توجه شود.

به کیفیت ادبیات داستانی ۲ کشور توجه شود

وی تصریح کرد: سالانه حدود ۳ هزار و ۴۰۰ کتاب داستانی در ایران چاپ می‌شود و همین طور در بخش رمان نیز حدود ۲ هزار کتاب به چاپ می‌رسد، اما اکثر آنها در حوزه محتوا ضعیف بوده و باید به آن توجه شود.

رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران با تأکید بر اینکه توسعه ادبیات داستانی در افغانستان و ایران یک نیاز است، توضیح داد: ادبیات جسم فرهنگ مشترک افغانستان و ایران است.

مهدی قزیلی در پایان سخنان خود با بیان اینکه به جهان فارسی زبانان توجه ویژه داریم، ادامه داد: در تلاش گسترش جشنواره جهانی جلال آل احمد هستیم.

جلال آل احمد را باید مطابق با دهه ۴۰ ارزیابی کرد

همچنین «رهنورد زریاب» نویسنده کتاب «چارگرد قلا گشتم» در این جشنواره با اشاره به زندگی و شخصیت جلال آل احمد، وی را یک شخص روشنفکر، جستجوگر و اثرگذار در جامعه دهه ۴۰ خواند و گفت: جلال آل احمد در طول عمر کوتاه خود فعالیت‌های موثری را در حوزه ادبیات داستانی انجام داد.

زریاب با بیان اینکه جلال آل احمد در ۴۶ سالگی وفات کرد، افزود: حدود ۴۰ سال قبل، کتاب‌های جلال به کابل آمد و کابلی‌ها از آن بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به دیدگاه‌های منفی برخی نویسندگان در مورد جلال آل احمد، تصریح کرد: جلال را باید مطابق با دهه ۴۰ ارزیابی کرد، در حالیکه داشته‌های کنونی آن زمان موجود نبود.

این جشنواره با اهدای لوح تقدیر به «رضا ملکی» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و شماری از نویسندگان از سوی اتحادیه نویسندگان افغانستان به پایان رسید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان