شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نخستین نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ثبت‌نام کرد

پس از گذشت چند هفته از آغاز ثبت‌نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، عبداللطیف پدرام به عنوان اولین نامزد برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ثبت نام کرده است.

آقای پدرام که از قوم تاجیک است، اکنون در مجلس نمایندگان افغانستان از بدخشان نمایندگی می‌کند.

او احسان‌الله حیدری از قوم هزاره و محمد صادق وردک از قوم پشتون را به ترتیب به عنوان معاونان اول و دوم خود انتخاب کرده است.

کبری رضایی، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، به بی‌بی‌سی گفت که تا حال بیش از ۷۰ نفر بسته‌های معلوماتی را برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری دریافت کرده‌اند که دو زن نیز در میان این افراد است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ابتدا قرار بود که به تاریخ ۳۱ حمل/فروردین سال ۱۳۹۸ برگزار شود اما حدود یک هفته پیش کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که این انتخابات با سه ماه تاخیر برگزار خواهد شد.

کندی روند ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از جمله دلایل اصلی این تاخیر گفته شده بود.

بر اساس تقویم جدید کمیسیون انتخابات افغانستان، انتخابات ریاست جمهوری این کشور به تاریخ ۲۹سرطان/تیر سال آینده برگزار خواهد شد.

روند ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا پایان ماه جدی/دی ادامه خواهد داشت.

بعد از اعلام فهرست ابتدایی مردم اگر شکایتی از نامزدها داشته باشند، می‌توانند به کمیسیون انتخابات افغانستان بدهند. درصورتی که هر یک از موارد ذیل ثابت شود، نام نامزد از فهرست حذف خواهد شد.

براساس اعلام کمیسیون انتخابات اگر نامزد تبعه افغانستان نباشد و یا دارای تابعیت دوگانه باشد، نامزد مسلمان نباشد، سن او کمتر از ۴۰ سال باشد، نامزد از طرف محکمه به جرایم ضد بشری، جنایت و یا از حقوق مدنی خود محروم شده باشد و در نهایت از پست دولتی خود استعفا نداده باشد، از فهرست حذف خواهد شد.

نشست‌ها و رایزنی‌ها برای ایجاد یک “تیکت انتخاباتی” قدرتمند در کابل در جریان است. تیکیت انتخاباتی، اصطلاحی که در نظام‌های ریاستی به کار برده می‌شود، متشکل از نامزد ریاست جمهوری و یک یا دو معاونش است.

قانون انتخابات افغانستان یکی از شرایط ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری را اعلام نام دو نفر از معاونان ریاست جمهوری افغانستان و حضور آنان در زمان ثبت نام دانسته است.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور فعلی تصمیم خود را برای نامزدی در انتخابات همراه با سرور دانش به‌عنوان معاون دوم اعلام کرده است، گرچه هنوز روشن نکرده است که معاون اول تیکت انتخاباتی او چه کسی است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان، نیز گفته است که در انتخابات پیش رو نامزد خواهد بود. او تاکنون جزئیاتی درباره تیکت انتخاباتی خود ارائه نکرده است.

حنیف اتمر، مشاور پیشین رئیس جمهوری افغانستان، یکی از دیگر نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری است که اخیرا از تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان