شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نزدیک به ۷۰ هزار خانواده افغانستانی قربانی جنگ و تروریسم شده‌اند

«داد محمد واحدی» سرپرست دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس با اشاره به ادامه جنگ‌های ۳ دهه اخیر در افغانستان که بیشتر از همه از غیرنظامیان قربانی گرفته است گفت: همزمان با گرامیداشت روز جهانی حمایت از قربانیان تروریسم وضعیت قربانیان جنگ در افغانستان تکان دهنده است.

وی افزود: در جریان یک دهه اخیر نزدیک به ۷۰ هزار خانواده افغان از جنگ و تروریسم به صورت مستقیم آسیب دیده‌اند.

واحدی خاطرنشان کرد: در یک دهه اخیر بیش از ۲۳ هزار غیرنظامی در افغانستان در جنگ‌ها و حملات تروریستی کشته شده و نزدیک به ۴۵ هزار تن دیگر نیز بر اثر جراحات وارده به شدت زخمی شدند که بیشتر آنها معلول شده و اعضای بدن خود را از دست داده‌اند.

وی تصریح کرد: در یک دهه اخیر از سوی دیگر بیش از ۲۴ هزار تن دیگر در افغانستان کشته شده‌اند که هویت آنها تا کنون مشخص نشده است و این قربانیان جدا از تلفات نظامیان افغانستان است.

از طرفی دیگر محمد رفیق شهیر کارشناس مسائل سیاسی گفت: تلفات غیرنظامیان و وضعیت زندگی قربانیان جنگ در حال حاضر در افغانستان تکان دهنده است و حکومت هم کنون برای کاهش این کشتارها سکوت کرده است.

سید اشرف سادات فعال مدنی در هرات به این باور است که، خانواده‌های آسیب دیده از جنگ، در حال حاضر سرپرست خود را از دست داده‌اند و در وضعیت بدی زندگی می‌کنند و هیچ کس نیز آنان را حمایت نمی‌کند.

محمد آصف رحیمی والی هرات نیز وضعیت قربانیان جنگ در افغانستان را نگران کننده خواند وگفت که، جنگ جاری از غیرنظامیان و نظامیان نیز قربانی گرفته و خانواده‌های قربانیان تاحدودی از سوی حکومت مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر جنگ جاری در افغانستان همه روزه از غیرنظامیان و نظامیان قربانی می‌گیرد. در جریان جنگ‌ها و حملات تروریستی از سوی گروه‌های هراس‌افکن در کنار نظامیان بیش از همه غیرنظامیان، زنان و کودکان نیز کشته و زخمی شده‌اند.

مسوولان حقوق بشر نیز می‌گویند حکومت باید تمامی خانواده‌های قربانی جنگ‌ها را مورد حمایت خود قرار دهد.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان