شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نظامیان پاکستانی عملاً جنگ غزنی را رهبری کردند – وزارت داخلۀ افغانستان

وزارت داخلۀ افغانستان گفته است که نظامیان پاکستانی عملاً رهبری جنگ طالبان را در غزنی به عهده داشتند.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان، گفت که هرچند تحقیقات در بارۀ چگونگی جنگ غزنی تا کنون تکمیل نشده است، از اسناد و مدارکی چون اجساد به جا ماندۀ جنگجویان پاکستانی و اطلاعات استخباراتی بر می آیند که طراحی، سازماندهی و رهبری این جنگ را نظامیان پاکستانی به عهده داشتند.

آقای دانش به صدای امریکا گفت “طراح اصلی این حمله بالای غزنی و آنچه را ما مشاهده کردیم، در عقب اش دست نظامیان پاکستان بود و عملاً برای سوق و سوی این جبهه در آنجا نقش داشتند.”

وزارت خارجۀ پاکستان این ادعاهای مقام‌های افغان را رد کرده و آنرا مایۀ خرابی روابط دو کشور خوانده است.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان، پنج شنبه (۳۰ اگست) به صدای امریکا گفت “این اتهاماتی است که هیچ ثبوتی برای آن وجود ندارد و سبب خراب شدن روابط می‌شود. ما می خواهیم که به پیش برویم و مشکلات را حل کنیم”.

با وصف انکار پاکستان از دخالت نظامیان یا هم تندروان پاکستانی در جنگ غزنی، شماری از سیاستمداران پاکستانی از حکومت آن کشور خواستار وضاحت در مورد “اجساد” شهروندان پاکستانی شده اند که در جنگ غزنی کشته شده اند.

افراسیاب ختک، سناتور پیشین و عضو ارشد حزب عوامی نشنل پاکستان به صدای امریکا گفت “اجسادی از جنگ غزنی به پاکستان آورده شده است … برخی گروه های پاکستانی تصاویر این اجساد را در شبکه های اجتماعی نشر کرده و مردم را به حضور در مراسم تدفین و فاتحه دعوت کرده اند. آن گروه ها با افتخار گفته اند که این مردان در جنگ (غزنی) کشته شده اند.”

پیش از این محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، که پس از راندن طالبان از شهر غزنی به آن ولایت سفر کرده بود، از درمان زخمیان طالبان در شفاخانه های پاکستان انتقاد کرد.

مقام‌های امنیتی ولایت غزنی در آخرین روز این جنگ چهار روزه گفتند که حدود ۵۰۰ جنگجوی طالبان به شمول جنگجویان پاکستانی در جنگ غزنی کشته شده اند. افزون بر این، حدود ۱۰۰ نظامی و غیرنظامی افغان نیز در جنگ غزنی کشته شد.

حکومت افغانستان گفته است که پس از تکمیل شدن تحقیقات در مورد جنگ غزنی، بررسی‌ها، یافته‌ها، اسناد و مدارک مبنی بر دخالت پاکستان در جنگ غزنی را با مقام‌ها در اسلام آباد شریک خواهند کرد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان