شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نگاه دوگانه اسلام‌آباد به یک پدیده: طالبان برای افغانستان خوب و برای پاکستان بد است

▪️پاکستان همواره در قبال افغانستان نگاه دوگانه و دشمن محور داشته است. این کشور از همان زمان تاسیس تاکنون تلاش کرده که افغانستان را در چنگ خود داشته باشد و با نا آرام کردن افغانستان، اتحاد سرزمینی شکننده خود را حفظ کند. از همین جهت نیز است ه سیاست پاکستان در مورد افغانستان همواره دوگانه و غیر صادقانه بوده و این مسئله برای کشورما صدمات و عواقب جبران ناپذیری به بار آورده که تا امروز درگیر آن هستیم و چشم اندازی برای رهایی نیز دیده نمی‌شود.

▪️یکی از مواردی که نگاه دوگانه و غیر صادقانه پاکستان را در قبال افغانستان به شدت نمایش می‌دهد، مسئله گروه طالبان است. طالبان افغان و پاکستانی دو شاخه از یک ریشه است که هرچند ظاهراً در دو کشور فعالیت می‌کنند و گروه‌های جداگانه به شمار می‌روند، اما در اصل ایدئولوژی و طریق و باور در واقع یک گروه بوده و با اهداف یکسان کار می‌کنند. گروه طالبان پاکستان و طالبان افغانستان از نگاه باورهای مذهبی دگم، ریشه قومی، ماهیت جرمی و خشونت ورزی هیچ تفاوت و تفارقی ندارند و هردو در یک مسیر روان است. هم طالبان پاکستانی و هم طالبان افغانستانی در پی احیای حکومت اسلامی مطابق تفسیر خود بوده و در پی سرنگونی دولت‌های کشورهای خود هستند که در این زمینه طالبان افغانستان موفق شده و طالبان پاکستانی با دولتی نیرومند و ارتشی بسیار قدرتمند طرف هستند.

▪️اما موضوع مهم این است که نگاه مقامات ملکی و نظامی پاکستان نسبت به پدیده طالب دوگانه بوده و یک طرف را دولت مشروع افغانستان می‌دانند در حالی که طرف دیگر را سازمانی تروریستی خطاب می‌کنند.

▪️استندردهای پاکستانی‌ها در برابر طالبان افغانستان و پاکستانی متفاوت است. آن‌ها طالبان افغانستان را دوست خود و یک سازمان مشروع و آزادی بخش می‌دانند اما از آن سو برادران ایدئولوژیک و خونی طالبان افغانستان را یک سازمان تروریستی خطاب کرده و در پی سرکوب آن هستند. هم طالبان پاکستانی و هم طالبان افغانستان با ترور و کشتن سربازان آشنایی کامل دارند. هردو از تکنیک و تاکتیک بم گذاری استفاده می‌کنند و هردو علیه دولت‌های متبوع خویش جنگیده‌اند. اما در نگاه پاکستانی‌ها چنین نیست؛ زیرا طالبان افغانستان منقاد و مطیع اسلام‌آباد هستند و طالبان پاکستانی علیه آن می‌جنگند.

▪️بنا بر همین دیدگاه دوگانه و غیر صادقانه پاکستان است که اکنون در افغانستان دولتی وجود ندارد و طالبان حاکم سرنوشت مردم افغانستان شده‌اند، اما طالبان پاکستانی باید سرکوب شوند و راولپندی اجازه نمی‌دهد که سر بلند کنند.

▪️تا زمانی که استندردهای دوگانه پاکستان در قبال افغانستان و پدیده‌هایی همچون طالبان ادامه یابد، منطقه هرگز آرامش نخواهد داشت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان