شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نگرانی سازمان ملل از گسترش فعالیت‌های گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان

نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در افغانستان در اجلاس “گروه فنی همکاری در پیکار با هراس‌افگنی قلب آسیا- روند استانبول” در کابل، از ایجاد گروه‌های تازۀ هراس‌افگن در منطقه ابراز نگرانی کرد و از احتمال فعال‌شدن بیشتر گروه‌های هراس‌افگن در فصل بهار در افغانستان هشدار داد.

نیکولاس هیسم، فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در افغانستان خاطرنشان کرد: “تلاش‌های ما برای همکاری در کار مبارزه با هراس‌افگنی و دیدار گروه فنی منطقه‌یی روند استانبول، در حالی صورت می‌گیرند که تهدیدهای هراس‌افگنی در منطقه از هر زمان دیگر بیشتر شده‌اند. ما نگرانی‌های فزاینده در قلب آسیا را دربارۀ افزیش فعالیت‌های هراس‌افگنان و ایجاد گروه‌های تازۀ هراس‌افگن، که از این منطقه سربازگیری می‌کنند، درک می‌کنیم.”

آقای هیسم در ادامه گفت: “افغانستان هنوزهم با اوضاع امنیتی دشوار روبه‌رو است. گروه‌های داخلی و خارجی هراس‌افگن در این‌جا حضور دارند که گمان می‌رود با آغاز جنگ در فصل بهار فعال‌تر شوند. ما باورمند هستیم که حکومت با تشویق هراس‌افگنان به صلح، و راه‌اندازی عملیات در برابر کسانی که به جنگ ادامه می‌دهند، به این تهدیدها پاسخ خواهد گفت.”

حکومت افغانستان اکنون به این باور است که هراس‌افگنی مرز و مذهب نمی‌شناسد و مبارزه با این پدیده را نیازمند همکاری مشترک کشورهای منطقه و جامعه جهانی می‌داند.

حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجۀ افغانستان اظهار کرد: “تهدید‌های فزایندۀ هراس‌افگنی و فعالیت‌های شورشیان تندرَو از چالش‌هایی استند که نیازمند رویکرد یک‌پارچه و همه جانبه استند. افغانستان که یکی از قربانیان اصلی هراس‌افگنی است، باور دارد که این پدیده تنها با همکاری شفاف و صادقانۀ منطقه‌یی و جهانی شکست داده خواهد شد.”

انتظار می‌رود که اجلاس کشورهای قلب آسیا به هدف جست‌وجوی راهکارهای عملی در کار مبارزه با هراس‌افگنی، در نیمۀ نخست امسال میلادی در دهلی نو برگذار شود.

شرکت‌کننده‌گان این نشست تأکید می‌ورزند که کشورهای مشمول روند استانبول باید توافق‌های نشست ماه دسمبر سال ۲۰۱۵ را در اسلام‌آباد، برای پیکار مشترک با هراس‌افگنی عملی کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان