شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نگرانی یونسکو از ادامه محرومیت تحصیلی دختران افغانستان

 سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی در افغانستان اعلام کرد ۱٫۴ میلیون دختر بالاتر از کلاس ششم در افغانستان از رفتن به مدرسه محروم هستند.

این نهاد با انتشار پستی در فیس‌‎بوک نوشت محروم کردن دختران باعث آسیب‌های جدی به روح و روان آنان و مانع توسعه‌ افغانستان می‌شود.

این در حالی است که به دلیل محدودیت‌های حکومت طالبان، سال آموزشی جدید در افغانستان برای سومین سال متوالی بدون حضور دختران آغاز شده است.

هیئت حاکمه افغانستان در نخستین روزهای تسلط بر این کشور، دختران بالاتر از کلاس ششم را «تا اطلاع ثانویه» از رفتن به مدرسه منع کرد. پس از آن نیز در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی نیز به‌روی دختران بسته شد.

پیش از این «ذبیح‌الله مجاهد» در توضیح درباره چرایی مسدود بودن مدارس دخترانه گفته بود: تعطیلی مدارس به دلیل اصلاحات ضروری صورت گرفته است، چرا که برنامه آموزشی سابق از غرب آمده و توسط غربی‌ها تحمیل شده بود.

وی همچنین تأکید کرده بود: ما نگفتیم تحصیل دختران ممنوع است یا اینکه اجازه تحصیل به آنها نمی‌دهیم، بلکه این تعلیق تا امر ثانی است، به این معنی که اصلاحاتی در آن بوجود می‌آید.

وی همچنین مدعی شد در گذشته در ۳۰ درصد مناطق افغانستان امکان دسترسی به آموزش وجود داشت، اما اکنون مدارس در ۱۰۰ درصد مناطق ولایت‌ها، شهرها و روستاها توسعه یافته و آموزش بیشتر شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان