شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » هر سال ‘ده هزار’ معلول در افغانستان ثبت می‌شوند

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان می‌گوید بیشتر از یک میلیون نفر در این کشور از یک نوع معلولیت رنج می‌برند و هر ساله ده هزار معلول جدید در این اداره ثبت می‌شوند.

این سازمان امروز، چهارشنبه سوم دلو/بهمن، از سی سالگی مرکز توانبخشی صلیب سرخ برای معلولان افغانستان بزرگداشت کرد.

اکنون صلیب سرخ هفت مرکز توانبخشی و ساخت عضو مصنوعی در ولایات کابل، ننگرهار، بدخشان، پروان، هرات، هلمند و بلخ دارد که برای بیش از ۱۷۸ هزار معلول خدمات ارائه می‌کنند. از این بین نزدیک به ۴۶ هزار نفر آنها قطع عضو بودند.

صلیب سرخ افغانستان می‌گوید هر ساله ده هزار افغان که نیاز به توانبخشی و یا یک عضو مصنوعی دارند در این سازمان ثبت می‌شوند.

در خبرنامه سازمان آمده که ده درصد این افراد کسانی هستند که از جراحت‌های مرتبط به جنگ رنج می‌برند و نود درصد دیگر معلولیت‌های مادرزادی و یا ناشی از بیماری و تصادفات دارند.

کمیته صلیب سرخ می‌گوید که دسترسی پایین به خدمات بهداشتی اولیه و پیشگیرانه بر یک بر سه این افراد تاثیر گذار است و “این بهای بزرگی است که ملتی که ده‌ها سال است از جنگ رنج می‌برد، نیز می‌پردازد.”

آلبرتو کایرو، مسئول برنامه توانبخشی در افغانستان تخمین می‌زند که کمتر از دوصد هزار نفر در افغانستان کسانی هستند که نیاز به عضو مصنوعی دارند.

افغانستان در کنار نیجریه و پاکستان یکی از سه تنها کشوری است که هنوز پولیو یا فلج کودکان در آن ریشه‌کن نشده و این بیماری یکی از عوامل معلولیت کودکان است.

همچنین، افغانستان اکنون یکی از بزرگترین کشورهایی است که مردم آن از مین نیز رنج می‌برند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید اکنون ۷۵۰ هزار نفر در تهدید مین‌های موجود در افغانستان و یا مواد منفجره باقیمانده از جنگ هستند و بیشتر از ۲۹ هزار نفر آنها کسانی هستند که یکی از اعضای بدن‌شان را در نتیجه مین و این مواد از دست دادند و تحت مداوای مراکز صلیب سرخ هستند.

صلیب سرخ در افغانستان

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بیشتر از ۱۵۰ سال عمر دارد و از فعالیت این کمیته در افغانستان بیش از سی سال می‌گذرد.

این نهاد در هفده ولایت افغانستان فعالیت دارد. کمک به اسیران جنگی، عرضه خدمات توانبخشی به معلولان، خدمات بهداشتی به قربانیان جنگ، توزیع مواد غذایی و غیرغذایی، کمک به بی جا شدگان داخلی و خدمات آبرسانی از فعالیت‌های این کمیته در افغانستان است.

در سال‌های اخیر در چندین مورد کارمندان این نهاد در افغانستان هدف حمله قرار گرفته‌اند که باعث توقف موقت فعالیت این نهاد در شماری ازمناطق افغانستان شد.

در تازه ترین مورد چند ماه پیش طالبان به این سازمان هشدار دادند که دیگر امنیت کارمندان این نهاد را تضمین نخواهند کرد. اما به دنبال گفت‌وگوی مقام‌های سازمان و این گروه، مشکل پیش آمده حل شد و این سازمان فعالیتش را در افغانستان از سر گرفت.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان