شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » واکنش حزب جمعیت اسلامی در رابطه به توهین حامدکرزی و واکنش حنیف اتمر

حزب جمعیت اسلامی افغانستان به «توهین» شماری از افراد به حامد کرزی در مراسم سالیاد ترور برهان‌الدین ربانی و اعلامیه‌ی شدیدالحن حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت افغانستان که این افراد را دستور گیرندگان از سوی «باداران خارجی» خوانده بود، واکنش نشان داد.
در اعلامیه‌ی حزب جمعیت که امروز (سه‌شنبه، ۱۳ میزان) منتشر شده، آمده است که جمعیت به‌دلیل اظهارات اخیر آقای کرزی در مورد طالبان و اعتراض‌ها و واکنش‌ها علیه این اظهارات، آقای کرزی را برای شرکت در مراسم سالیاد برهان‌الدین ربانی در تالار لویه جرگه دعوت نکرده بود، اما خود آقای کرزی بدون دعوت به این مراسم شرکت نموده و درخواست سخنرانی کرد که «متأسفانه باعث شد چند تن از اشتراک‌کنندگان همایش، علیه ایشان شعار دهند.»
حزب جمعیت می‌گوید هرچند این حادثه در همان دقایق نخست مدیریت شد اما «در روزهای پس از این حادثه، واکنش‌های تفرقه‌افگنانه‌‌یی از سوی برخی حلقات معلوم‌الحال به راه انداخته شد که متأسفانه در مسیر وحدت ملی نبود.»
نزدیک به یک هفته بعد از مراسم سالیاد ربانی، روز گذشته حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی با نشر اعلامیه‌یی گفت شماری از افراد به‌دستور «باداران خارجی» به حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین توهین کرده‌اند. در اعلامیه‌ی مشاور شورای امنیت آمده است که در این مراسم «از سوی حلقات مشخصی که مورد حمایت استخبارات خارجی قرار دارند، با بی‌احترامی به حامد کرزی رییس‌جمهوری اسلامی اسبق افغانستان که به‌عنوان مهمان به مراسم دعوت شده بودند، طی یک بازی مزورانه به‌گونه‌ی تأسف‌آور زیر پاشده و حامد کرزی، کلان و ریش‌سفید کشور به‌شکل غيرقابل تحمل مورد بی‌احترامی و توهین قرار گرفت.»
اما در اعلامیه‌ی حزب جمعیت که در واکنش به اعلامیه‌ی مشارو شورای امنیت منشتر شده، آمده است که «دفتر مشاور امنیت ملی بعد از گذشت سه روز از اين حادثه، در حالی‌که ولسوالی ناوه به دست دشمنان افغانستان سقوط کرده و مركز ولایت كندز در آستانه‌ی سقوط به دست دشمن قرار داشت، اعلامیه‌ی شدیداللحنی نشر کرد که در آن حادثه‌ی ۹میزان «به حلقات مشخصی‌که مورد حمایت استخبارات خارجی قرار دارند» نسبت داده شد.»
در این اعلامیه از دفتر مشاور امنیت ملی خواسته شده که «اگر واقعاً پشت سر آن حادثه حلقات مرتبط به سازمان‌های استخباراتی حضور داشته و آن‌ها قصد اخلال‌گری همایش بزرگداشت از پنجمین سال‌گشت شهادت رهبر جهاد و مقاومت را داشتند، بايد هرچه زودتر جزئیات آن قضیه را با جمعیت اسلامی افغانستان شریک سازد در غیر آن اعلامیه این نهاد غیرضروری و در راستای منافع ملی نبوده و تأکید می‌کنیم که از نشانی نهادهای ملی، صدای افتراق و گروه‌گرایی بلند نکنند.»
حزب جمعیت می‌گوید اتفاقی که در تالار لویه جرگه افتاد، سزاوار نکوهش بوده و در شأن این حزب نبوده و نیست. اعلامیه افزوده که حزب جمعیت اسلامی در نیم‌قرن مبارزه‌اش برای تأمین ارزش‌های اسلامی و ملی در افغانستان، به تسامح و بردباری معروف بوده و گذشت، بخشش و نگاه فراقومی و مذهبی‌اش به همگان، به‌ویژه به کسانی‌که هميشه در برابر منافع مردم افغانستان و ارزش‌های دینی و ملی این سرزمین قرار داشتند، آشكار و معلوم است.
این واکنش‌ها پس از آن بیان می‌شود که حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین در مصاحبه‌یی با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی گفت طالبان هم افغان اند و حق دارند بخشی خاک افغانستان را تصرف کنند. این اظهارات واکنش‌ها و اعتراضات گسترده را در پی داشت. اما در مراسم پنجیمن سالیاد برهان‌الدین ربانی شماری از افراد در تالار لویه جرگه شعار «مرگ بر کرزی» سر دادند.
پس از آن جنرال رازق، فرمانده پولیس قندهار نیز واکنش تند نشان داد و به مجاهدین هشدار داد که فرزندان میرویس هوتکی، احمدشاه درانی و امان‌الله، پادشاهان پیشین افغانستان از قندهار، جلال‌آباد و پکتیا علیه آن‌ها برخواهند خاست.
آقای رازق گفت کسانی که حرف از «جهاد و مقاومت» می‌زنند، در واقع آن‌ها «نه جهاد کردند و نه مقاومت»، چرا که به گفته‌ی او، ملا دادالله «به تنهایی آن‌ها را تا کولاب و مشهد» متواری کرد.
او همچنان افزود که اگر مجاهدین سخن از جهاد می‌گویند، «بهترین مجاهد ملا محمدعمر» و «بهترین مجاهد قهرمان ملا دادالله» بودند. اما ملا عمر رهبر پیشین طالبان و ملا دادالله فرمانده نظامی گروه طالبان تا اخر عمر علیه دولت افغانستان جنگیدند و باعث کشتار هزارها نظامی و غیرنظامی شدند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان