شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » وزارت بهداشت افغانستان: ممکن است سه میلیون کودک از واکسن فلج اطفال باز بمانند

وزارت صحت/بهداشت افغانستان می‌گوید احتمال دارد سه میلیون کودک واجد شرایط در سراسر افغانستان به دلیل ممانعت ایجاد شده از سوی مخالفان مسلح دولت از تطبیق واکسن فلج اطفال (پولیو) باز بمانند.

این نهاد امروز دوشنبه (۷ دلو/بهمن) کارزار پنج روزه واکسن بیماری فلج کودکان (پولیو) را در ۳۰ ولایت افغانستان رسما آغاز شد.

قرار است در این کارزار که از سوی دولت افغانستان و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) راه اندازی شده ۹.۱ میلیون کودک واجد شرایط واکسن شوند.

هدایت‌الله استانکزی، مسئول برنامه محو پولیو وزارت صحت افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که به دلیل ممانعت‌ها از سوی مخالفین دولت احتمال دارد در این دوره از کمپین ۳۰ درصد اطفال واجد شرایط یعنی حدود سه میلیون طفل از تطبیق واکسن باز بمانند.

او تاکید کرد که به دلیل ناامنی و جنگ در این کشور روند تطبیق واکسن به گونه منظم آن پیش نمی‌رود.

آقای استانکزی گفت: “متاسفانه بیش از یک و نیم سال می‌شود که جریان منظم تطبیق برنامه محو پولیو در کشور به سکتگی جدی مواجه شده و از دلایل عمده آن جنگ و ناامنی است. در ضمن مخالفین مسلح دولت افغانستان در اکثریت ولایات کشور در جاهایی که نفوذشان بیشتر است بالای تطبیق برنامه پولیو ممانعت‌ها و بندش‌های مختلف را وضع کرده‌اند”.

این نهاد از ولایات قندهار، هلمند، ارزگان، پکتیکا، کنر، ننگرهار، خوست، پکتیا و لوگر به عنوان مناطقی یاد می‌کند که مخالفین مسلح دولت در روند تطبیق این کارزار ممانعت ایجاد می‌کنند.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در واکنش به این اظهارات به بی‌بی‌سی گفت که این گروه براساس تعهدی که در مورد واکسن پولیو با سازمان صحی جهان (WHO) دارد با این نهاد همکاری می‌کند. او اما تاکید کرد که این سازمان نیز باید به تعهداتش پابند باشد.

آقای استانکزی در ادامه اضافه کرد که حدود ۱۰ میلیون کودک در ۳۴ ولایت افغانستان واجد شرایط واکسن هستند اما به دلیل سردی هوا این روند در ۴ ولایت بامیان، دایکندی، غور و بادغیس به تعویق افتاده است.

براساس آمار وزارت صحت/بهداشت افغانستان در سال گذشته میلادی ابتلا به بیماری فلج اطفال ۲۹ مورد در سراسر افغانستان بوده است.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ بیست و یک واقعه مثبت پولیو یا فلج اطفال در افغانستان به ثبت رسیده بود. ۱۵ مورد آن تنها مربوط به جنوب افغانستان بود.

افزایش ناامنی و ممانعت از انجام واکسن از سوی مخالفین مسلح دولت به ویژه در مناطق جنوبی افغانستان همواره از دلایل عمده افزایش موارد این بیماری در افغانستان عنوان شده است.

همچنین وزارت بهداشت افغانستان می‌گوید که در این کارزار حدود ۷۰ هزار کارمند صحی رضاکار سهم می‌گیرند که برای تطبیق این روند به شکل مداوم آموزش دیده‌اند.

    ممانعت گروه طالبان

    گروه طالبان در بهار سال جاری خورشیدی فعالیت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت را در مناطق تحت کنترلش در افغانستان ممنوع اعلام کرد.

    سازمان جهانی بهداشت در افغانستان در بخش کارزارهای واکسینه کردن کودکان در برابر فلج و دیگر بخش‌های بهداشت فعالیت دارد.

    گروه طالبان گفت که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به تعهداتش با این گروه درست عمل نکرده و بخش واکسینه سازمان جهانی بهداشت هم “فعالیت‌های مشکوک” انجام می‌دهد. طالبان افزوده، به این دلیل تا اطلاع ثانوی، امنیت کارمندان این نهاد را در افغانستان تضمین نمی‌کنند.

      صندوق حمایت کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز در تطبیق واکسن فلج کودکان در افغانستان نقش دارد.

      فلج اطفال نوعی بیماری است که کودکان به آن مبتلا می‌شوند و غیرقابل درمان است، اما با واکسن قابل پیشگیری است.

      افغانستان، در کنار پاکستان و نیجریه، یکی از تنها سه کشور در جهان است که در آن‌ها بیماری فلج کودکان هنوز ریشه‌کن نشده است.

      این مطلب بدون برچسب می باشد.

      افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان