شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » وزارت زراعت: تولیدات زعفران در سال جاری ۲۲ درصد افزایش داشته است

وزارت زراعت آبیاری و مالداری کشور اعلام کرده است که تولیدات زعفران در سال جاری خورشیدی به ۱۳ تن رسیده که افزایش ۲۲ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت امروز سه‌شنبه (۲۰ قوس) در یک نشست خبری در کابل از افزایش ۲۲ درصدی تولید زعفران در سال جاری خبر داد.

آقای رستمی گفت که دهاقین در سال جاری خورشیدی توانسته‌اند بالغ بر۱۳ تن زعفران در ۳۳ ولایت کشور به دست آورند که این رقم با افزایش ۲۲ درصدی نسبت به سال قبل روبرو است.

او ارزش مجموعی زعفران تولید شده در جریان این سال را حدود ۱۷ میلیون دالر تخمین کرد.

رستمی گفت که تولید زعفران در سال‌های گذشته با افزایش چشمگیر روبرو بوده، در جریان دو سال ساحه زیر کشت این گیاه با ارزش از یک ولایت به ۳۳ ولایت گسترش یافته است.

به گفته او هم اکنون در ۳۳ ولایت افغانستان زعفران به گونه‌های مختلف کشت می‌شود و سردترین نقاط کشور نیز برای تولید آن از طریق اعمال روش ‌ای مدرن مناسب دانسته شده است.

او ارزش هر کیلوگرام زعفران را در بازارهای داخلی کشور ۶۰ تا ۷۰ هزار افغانی برآورد کرده گفت که این میزان در مارکیت‌های بین المللی به سه برابر افزایش می‌یابد.

به همین دلیل وی تاکید کرد که بخش عمده (۹۰ درصد) زعفران تولید شده در افغانستان به خارج صادر می‌شود، سال قبل زعفران کاران به ۱۷ کشور عمدتا اروپایی صادرات زعفران داشتند.

سخنگوی وزارت زراعت از توجه ویژه حکومت روی تقویت این سکتور یاد آوری کرده گفت که تاکنون ۱۳۶ میلیون افغانی از سوی این وزارت روی سکتور زعفران سرمایه گذاری شده و ده‌ها مرکز پروسس زعفران ایجاد شده است.

به گفته او واردات زعفران و پیاز زعفران از خارج و صادر شدن آن به نام افغانستان از نگرانی‌های عمده در این سکتور شمرده می‌شد که این نگرانی در جریان این سال با مسدود شدن روند واردات زعفران در کشور تاحدی برطرف شده است.

همچنان وی به تولیدات مواد زراعتی درسال پیشرو اشاره کرده گفت، با آنکه امسال میزان بارندگی امیدوارکننده پیشبینی شده است توقع می‌رود که دهاقین روی افزایش تولیدات زراعتی توجه جدی داشته باشند.

او بیان داشت که وزارت زراعت در جریان ماه‌های پیشرو که فصل کشت و کار زراعت للمی محسوب می‌شود تمام تراکتورهایش را به شکل رایگان در اختیار دهاقین للم کار می‌گذارد.

وی در ادامه افزایش صادرات جلغوزه سیاه را نیز یکی از دیگر شاخص‌های امیدوارکننده در سکتور زراعت یادآوری کرده گفت که در جریان یک ماه گذشته حدود ۶۰۰ تن جلغوزه سیاه از مجرای کاریدور هوایی به چین صادر شده و توقع می‌رود این میزان تا یک ماه دیگر به ۱۰۰ تن بالغ شود.

جنگلات جلغوزه سیاه بیشتر در مناطق جنوب شرقی افغانستان موجود می‌باشد که طی سالیان جنگ با آسیب‌های روبرو شده بود اما در دوره جدید روی احیای جنگلات آن  توجه صورت گرفته است.

جنگلات جلغوزه که بخشی از جنگلات انبوه در مناطق جنوب و جنوب شرقی افغانستان را تشکیل می‌دهد در جریان ۴۰ سال گذشته به شدت آسیب دیده است، براساس آمارها ۱٫۹ میلیون هکتار زمین جنگلی کشور در سال ۵۷ خورشیدی به ۱٫۳ میلیون هکتاردر سال ۲۰۰۰ کاهش یافت.

عبدالجلیل سروش-

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان