شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » وزیر بهداشت افغانستان جایزه ‘بهترین وزیر جهان’ را به دست آورد

وزارت صحت عامه/بهداشت افغانستان خبر داده که فیروزالدین فیروز، وزیر صحت افغانستان جایزه “بهترین وزیر جهان” را به دست آورده است.

در خبرنامه این وزرات که به رسانه‌ها فرستاده شده، آمده که آقای فیروز این جایزه را در هفتمین همایش جهانی دولت‌ها در شهر دوبی به دست آورده است.

این جایزه توسط شیخ محمد بن راشد، نخست وزیر امارات و حاکم دوبی به آقای فیروز داده شده است.

در مراسم اعطای این جایزه بیش از چهار هزار نفر از ۱۳۰ کشور جهان اشتراک داشتند.

در خبرنامه وزارت صحت افغانستان آمده که هدف از این جایزه، ارج گذاشتن به وزیرانی است که خدمات عالی و استثنایی را در بخش خدمات به شهروندان انجام داده‌اند.

وزارت بهداشت گفته اعطای این جایزه همچنین با این هدف صورت می‌گیرد که سبب الهام بخشیدن و تشویق رهبران و فراهم کنندگان خدمات عامه در سطح جهان شده و به آنها انگیزه دهد تا در حوزه‌های کاری‌شان نوآوری داشته باشند.

در این خبرنامه مشخص نشده که کدام دستاوردهای وزارت بهداشت سبب اخذ این جایزه شده است.

اما عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان نیز با نشر پیام تبریکی گفته وزیر صحت و کارمندان بخش صحت افغانستان در فراهم آوری خدمات بهداشتی از خود شایستگی نشان دادند و این جایزه را به دست آوردند.

آقای عبدالله این جایزه را با اهمیت خوانده و گفته این جایزه از سوی نهاد معتبر جهانی اعطا شده که بدون در نظرداشت تعلق خاص یا رابطه و واسطه بر بنیاد خدمات شایسته از رهبران و عرضه کنندگان خدمات بهتر تقدیر می‌کنند.

خدمات بهداشتی در افغانستان

این جایزه در حالی به وزارت بهداشت افغانستان اعطا می‌شود که انتقادها و نارضایتی‌های زیادی از خدمات بهداشتی در این کشور وجود دارد.

عرضه خدمات درمانی در افغانستان در سطوح عملیاتی عمدتاً به عهده بخش خصوصی است. سیاست‌گذاری و تأمین بودجه کار اصلی نهادهای دولتی است، اما دولت اجرای سیاست‌های خود در زمینه عرضه خدمات درمانی را به مؤسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی واگذار می‌کند، چون ظرفیت لازم در دستگاه دولت نیست.

گفته می‌شود که افغان‌ها سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار را برای درمان در خارج افغانستان مصرف می‌کنند.

این کشور هنوز بالاترین آمارها را در میزان مرگ و میر مادران و نوزادان دارد.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در گزارش سال ۲۰۱۸ خود افغانستان را در میان کشورهایی قرار داده که دارای بیشترین میزان مرگ و میر نوزادان در جهان است.

در این گزارش آمده که از هر ۲۵ نوزاد در افغانستان یک نفر از آنان جان می‌دهد. براساس گزارش یونیسف افغانستان در رده‌بندی بدترین کشورهای جهان برای نوزادان، در جایگاه سوم قرار دارد.

میزان مرگ و میر مادران افغان نیز در حالی که نسبت به گذشته کاهش یافته اما هنوز هم رقم بالایی است. به اساس اطلاعات وزرات بهداشت افغانستان در سال ۲۰۱۵ از هر صد هزار تولد فقط ۶۶۱ مادر جان دادند، در حالیکه در سال ۲۰۰۲ این ۱۶۰۰ بود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان