شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » وزیر خارجه ایران: بدون گفتگو با دولت افغانستان با طالبان اقدامی نکرده‌ایم

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که ظهر چهارشنبه (۲۴ دلو) میزبان خبرنگاران رسانه‌های خارجی در وزارت خارجه ایران بود، به یک سوال خبرنگار آوا در مورد رویکرد اخیر این کشور پیرامون روند صلح افغانستان و گفتگو با طالبان و همچنان انتقادهایی که مطرح شده، پاسخ داده، گفت: “برای ما در افغانستان همواره محور این بوده که باید نتیجه کار توسط افغانی‌ها هم مدیریت و هم هدایت داده شود. به همین دلیل ما هیچ‌گاه بدون گفتگو با دولت افغانستان اقدامی نکرده‌ایم”.

ظریف ادامه داد که تماس‌های این کشور با طالبان به دولت افغانستان اطلاع داده شده و تلاش‌های وزارت امورخارجه ایران برای کمک به روند صلح افغانستان، با اطلاع دولت شکل گرفته است.

وی در مورد منتقدین نقش ایران در تسهیل روند صلح افغانستان گفت: “بله! گروه‌هایی در داخل افغانستان هستند که ممکن است با این تماس‌ها موافق نباشند. در جمهوری اسلامی ایران نیز ممکن است همه موافق این تماس‌ها نباشند”.

اما وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: “ما معتقدیم که نیاز است در نهایت دولت افغاستان و همه گروه‌ها به یک راه‌حل صلح‌آمیز برسند”.

وی در عین حال در مورد تلاش‌های سایر کشورها به خصوص امریکا در روند صلح افغانستان خاطرنشان نمود: “فکر نمی‌کنیم اقداماتی که از سوی دیگران مخصوصا ایالات متحده امریکا دارد انجام می‌شود، بر اساس این محور (راه‌حل صلح‌آمیز و به مدیریت و هدایت دولت افغانستان) است”.

قابل ذکر است که چندی پیش وزیر خارجه ایران گفته بود که “ترسیم آینده سیاسی افغانستان بدون نقش طالبان ناممکن است“. این اظهارات آقای ظریف با واکنش‌های تند دولت‌مردان افغانستان مواجه شد و موجی از انتقادات را در پی داشت.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان