شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » وزیر خارجه ایران: ضرورت تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان غیرقابل انکار است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین، تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان را «ضرورتی غیرقابل انکار» خواند و از طالبان خواست در این راستا گام‌های عملی بیشتر بردارد. او از ادامه فعالیت داعش در افغانستان نیز ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، امیرعبداللهیان در این نشست گفت: «ضرورت تشکیل دولت فراگیر با حضور و مشارکت مؤثر و پایدار همه گروه‌های قومی افغانستان واقعیتی است غیرقابل انکار. انتظار ما این است که هیأت حاکمه سرپرستی گام‌های عملی بیشتری را در این راستا بردارد.»

او گفته است که هنوز «مهم‌ترین وعده سیاسی» طالبان برای تشکیل حکومتی فراگیر با مشارکت همه اقوام تحقق نیافته است.

وزیر خارجه ایران در سخنرانی خود به حضور و گسترش فعالیت داعش نیز پرداخته و خواستار اقدام جمعی کشورهای منطقه در مباره با این گروه شده است: «توسعه فعالیت‌های هراس‌افگنانه داعش در افغانستان جای تردیدی باقی نگذاشته است که نیازمند اقدام جمعی کشورهای منطقه برای مقابله با تروریزم هستیم.»

امیرعبداللهیان از کشورهای همسایه افغانستان خواسته است تا با ایجاد صندوقی مالی افغانستان از مردم این کشور حمایت کنند.

او گفت: «ایجاد یک مکانیزم درون‌منطقه‌ای و تشکیل صندوقی مالی جهت حمایت از مردم افغانستان به موازات تشکیل دولت فراگیر ملی یک ضرورت است.»

وزیر خارجه ایران در این نشست از کشورهای همسایه افغانستان خواست تا با تلاش مشترک نگذارند افغانستان بار دیگر به صحنه درگیری و کشمکش‌های سیاسی و نظامی بدل شود.

در همین حال امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان که در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به چین سفر کرده، می‌گوید که این گروه به هیچ کشوری اجازه مداخله در افغانستان را نمی‌دهد. او همچنین می‌افزاید: «اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده شود.»

وزیر خارجه طالبان در این نشست گفته است که افغانستان می‌خواهد پل ارتباط میان آسیای مرکزی آسیا و جنوب آسیا باشد: «سه میلیارد جمعیت در اطراف افغانستان باید از هم سود ببرند و کشورهای منطقه با هم نزدیک شوند.»

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان