شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ولسوال بالامرغاب: در حمله طالبان سی‌و‌پنج سرباز افغان کشته شدند

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید چهارشنبه‌شب (۱۴ حمل/فروردین) صدها نفر از جنگجویان طالبان به ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس در شمال‌غرب افغانستان حمله کردند.

قیس منگل، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان امروز (پنجشنبه ۱۵ حمل/فروردین) گفت این حمله حوالی ساعت دوازده شب گذشته صورت گرفته است.

او می‌گوید که نیروهای امنیتی برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان از چندین پاسگاه عقب نشینی کردند. به گفته وی، درگیری اکنون در منطقه جریان دارد و چندین حمله هوایی بر طالبان صورت گرفته است.

آقای منگل جزئیاتی از تلفات نیروهای امنیتی و طالبان در این درگیری‌ها اعلام نکرده است.

اما عبدالوارث شیرزاد، ولسوال بالامرغاب می‌گوید که در این حمله دست‌کم ۳۵ نظامی افغان کشته شدند و به همین تعداد افراد زخمی یا اسیر شدند.

در همین حال ذبیح الله مجاهد، از سخنگویان گروه طالبان نیز در توئیتی گفته اعضای این گروه پنج پاسگاه امنیتی را در ولسوالی بالامرغاب به دست گرفتند و در این حمله ۱۲ سرباز را کشته و ۲۱ سرباز دیگر را نیز به اسارت گرفتند.

از تلفات اعضای گروه طالبان آماری مشخصی در دست نیست. اما سخنگوی والی بادغیس می‌گوید که بر مواضع طالبان حمله هوایی انجام شده ده‌ها کشته و زخمی از مخالفان دولت به‌جا گذاشته است.

آقای شیرزاد می‌گوید که از دو ماه به این طرف از مقامات خواستار کمک به این ولسوالی شده بودند، اما هیچ پاسخی نگرفتند. او تاکید دارد که اگر حالا نیز کمک به ولسوالی نرسد، احتمال سقوط آن وجود دارد.

جمشید شهابی، سخنگوی والی بادغیس تایید کرد که در حمله شب گذشته تلفاتی بر دو طرف وارد شده است اما ارقامی مشخصی ارایه نکرد.

او می‌گوید که مخالفان مسلح به قصد سقوط دادن ولسوالی تصرف آن حمله کردند، اما موفق نشدند.

به گفته وی، اکنون اوضاع در کنترل نیروهای امنیتی است اما جنگجویان طالبان در شماری از روستاها و در خانه‌های غیرنظامیان جا به جا شدند.

او به مردم اطمینان می‌دهد که به زودی عملیات پاکسازی ولسوالی از حضور مخالفان مسلح دولت آغاز خواهد شد.

آقای شهابی فاصله صد کیلومتری بالامرغاب تا مرکز ولایت، کمبود تجهیزات نظامی و استفاده مخالفان مسلح از خانه‌های غیرنظامیان برای پناه گرفتن را از چالش امنیتی در این ولسوالی یاد می‌کند.

ولسوالی بالامرغاب

ولسوالی بالامرغاب از جمله مناطقی در بادغیس است که بارها هدف مخالفان مسلح قرار گرفته است.

حدود ۲۰ روز پیش حمله طالبان به این ولسوالی سبب عقب نشینی صد سرباز افغان به سمت ترکمنستان شد.

بالا مرغاب از ولسوالی‌های استراتژیک افغانستان است. این ولسوالی، ولایت‌های شمالی و غربی افغانستان را وصل کرده و مسیر اصلی شمال به ولایت‌های غربی و جنوبی افغانستان است. قسمتی از جاده حلقوی افغانستان از این ولسوالی می‌گذرد که به دلیل ادامه ناامنی، دولت قادر به ساخت آن نشده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان