شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پروازهای بین‌المللی به افغانستان پس از سه ماه از سر گرفته شد

اداره هوانوردی ملکی (غیرنظامی) افغانستان گفته که پس از حدود سه ماه توقف پروازها به‌خاطر شیوع کرونا، از امروز(چهارشنبه چهارم سرطان/تیر) شرکت هوایی ترکیش ایرلاینز اولین پرواز را به افغانستان از سر گرفت.

هواپیمای ترکیش ایرلاینز ساعت هفت صبح به وقت کابل در فرودگاه حامد کرزی به زمین نشست و ۳۵۰ مسافر را از استانبول ترکیه به کابل انتقال داد.

قرار است فردا شرکت هوایی امارات نیز پرواز خود را به کابل از سر بگیرد. اداره هوانوردی افغانستان گفته که شرکت‌ خصوصی کام‌ایر و شرکت دولتی آریانا نیز پروازهای خارجی خود را به ترکیه و امارات از سر گرفته‌اند.

اداره هوانوردی ملکی از تمامی کسانی که روادید/ویزه و یا اقامت کشورهای اروپایی، ترکیه، آمریکا و امارات متحده عربی را دارند و عازم این کشورها هستند، خواسته که برای سفر به این مقصدها می‌توانند اقدام کنند.

به گفته این نهاد کشورهای آسیای میانه نیز برای آغاز پرواز از اول ماه ژوئیه/جولای اعلام آمادگی کرده و بهشرکتهای هوایی پاکستانی و هندی تا آخر ماه ژوئیه اجازه پرواز به افغانستان داده نشده است.

با آغاز مجدد پروازها، اداره هوانوردی غیرنظامی افغانستان از مسافران و شرکت‌های هواپیمایی خواسته که رهنمودهای بهداشتی از آغاز تا پایان سفر را به گونه‌ای جدی رعایت کنند.

محمدنعیم صالحی، سخنگوی این اداره به بی‌بی‌سی گفت که تمامی تدابیر لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا روی دست گرفته شده و شرکت‌های هواپیمایی و مسافران با رعایت آن خود و دیگران را مصون نگهدارند.

این اداره گفته که بر اساس دستورالعمل تنظیم عملیات هوانوردی غیر نظامی که براساس رهنمودهای انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (آیاتا) و سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکاو) تهیه شده تمام تدابیر پیشگیرانه و بهداشتی در فرودگاه‌های افغانستان و در جریان پرواز در نظر گرفته خواهد شد.

با شیوع ویروس کرونا پروازهای داخلی نیز متوقف شده بود، اما سخنگوی اداره هوانوردی غیرنظامی افغانستان می‌گوید که این پروازها پس از این به گونه‌ای منظم انجام خواهد شد. قرار است در جریان امروز ۹ پرواز از کابل به مقصدهای داخلی توسط این شرکت‌ها انجام شود.

دولت امیدوار است که با از سرگیری پروازها تحرکی در اقتصاد راکد این کشور به وجود بیاید.

با شیوع ویروس کرونا و اعمال قرنطینه، صنعت هوانوردی این کشور همانند سایر خطوط هوایی جهان متوقف و در نتیجه در حدود سه ماه گذشته، اداره هوانوردی ملکی و شرکت‌های آریانا و کام‌ایر، حدود ۴۵ میلیون دلار ضرر دیده‌اند.

شمار زیادی از ۱۷۰۰ نفر که برای شرکت‌های هواپیمایی افغانستان کار می‌کردند، به مرخصی بدون حقوق فرستاده شدند.

پیش از شیوع و گسترش کرونا در افغانستان، ۱۱ شرکت هواپیمایی خارجی و دو شرکت هوایی داخلی به ۲۵ مقصد در کشورهای مختلف پرواز داشتند که پس از همه‌گیری بیماری کوید-۱۹ تمامی این پروازها متوقف شد بود.

شیوع کرونا کار و فعالیت شرکت‌های سیاحتی و زیارتی را نیز از رونق انداخته بود. بر اساس آمارها حدود ۱۵۰۰ شرکت در این بخش در سراسر این کشور فعالیت می‌کردند که پس از همه‌گیری کرونا و کاهش پروازها، فعالیت این شرکت‌ها نیز به گونه‌ای بی‌پیشینه‌ای محدود شده بود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان