شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پروسه‌ی استانبول؛ توقف فوری حمایت و تمویل تروریسم

ششمین کنفرانس وزیران خارجه قلب آسیا- پروسه استانبول در مورد افغانستان امروز در شهر امریتسر هند با حضور نمایندگان بیش از ۴۰ کشور و نهادهای بین‌المللی برگزار شد.
در اعلامیه‌ی پایانی این کنفرانس آمده: «ما بر اهمیت قلب آسیا- پروسه استانبول به‌عنوان روند مهم منطقه‌یی برای گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری‌های نزدیک منطقه‌یی به هدف بهبود ثبات، صلح و رفاه افغانستان و کل منطقه‌ی قلب آسیا و همچنان بلند بردن سطح اتصال افغانستان با تمام منطقه قلب آسیا مجدداً تأکید می‌نماییم. ما نقش میراث فرهنگی را به‌عنوان یک محرک برای توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه قلب آسیا به خوبی درک میکنیم.»
نمایندگان کشورهای شرکت کننده در اعلامیه‌ی پایانی این نشست خواستار توقف فوری حمایت از تروریسم شده‌ و تأکید کرده‌اند: «با اذعان به حمایت که تروریسم در منطقه‌ی ما به‌دست می‌آورد، ما خواهان توقف فوری تمام اشکال تروریسم و حمایت از آن به‎شمول تمویل تروریسم می‌باشیم. ما درک میکنیم که تروریسم بزرگ‌ترین تهدید برای صلح، ثبات و همکاری در منطقه‌ی ما می‌باشد.»
آنان برای از بین بردن اشکال مختلف تروریسم و پناهگاه‌های آن‌ها در منطقه‌ی قلب آسیا خواستار همکاری‌های همه‌جانبه منطقه‌یی و بین‌المللی شده‌اند. همچنان از تمام کشورها خواسته‌اند که علیه گروه‌های تروریستی اقدامات لازم را روی دست گیرند.
همچنان شرکت کنندگان این کنفرانس از تعهد جامعه‌ی بین‌المللی برای حمایت از دولت و مردم افغانستان قدردانی کرده و بر ضرورت مبرم ادامه‌ی چنین حمایت برای دستیابی به یک افغانستان صلح‌آمیز، با ثبات و مرفه تأکید کرده‌اند.
در اعلامیه آمده است: «ما از وخامت اوضاع امنیتی در منطقه و بالاخص در افغانستان و همچنان خشونتهای روز افزون توسط طالبان، گروه‌های تروریستی از جمله داعش و شرکای آن‌ها، شبکه حقانی، القاعده، حرکت اسلامی ازبکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، لشکر طیبه، جیش‌ال محمد، تحریک طالبان پاکستانی، جماعت الحرار، جندالله و سایر جنگجویان تروریست خارجی نگران می‌باشیم.»
در اعلامیه از پروسه صلح افغانستان به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت شده و از تمام گروه‌های مسلح خواسته شده که با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو شوند. همچنان از کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای منطقه خواسته شده که از اهرم نفوذ شان غرض کشاندن طالبان به میز مذاکره استفاده کنند.
در این نشست تأکید شده است که هرگونه تلاش برای از بین بردن تهدیدهای ناشی از تروریسم و افراط‌گرایی خشونت آمیز، بدون توسل به یک رویکرد همآهنگ و منسجم، از سوی کشورهای قلب آسیا، موفق نخواهد شد.
از سوی دیگر در این اعلامیه از افزایش کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان و افزایش میزان قاچاق و تقاضای مواد مخدر در کشورهای قلب آسیا ابراز نگرانی شده و تأکید صورت گرفته که برای رسیدگی به مشکل مواد مخدر در افغانستان و در منطقه‌ی قلب آسیا، ایجاد یک رویکرد جامع، ضرورتی مبرم است.
همچنان شرکت کنندگان این نشست در این اعلامیه با اشاره به چندین پروژه مشترک اقتصادی میان کشوری از نقش افغانستان به‌عنوان پل زمینی طبیعی جهت افزایش اتصال منطقهیی و همگرایی اقتصادی در منطقه قلب آسیا حمایت و تأکید کرده که توسعه‌ی اقتصادی منجر به دستیابی به صلح و ثبات پایدار در افغانستان و منطقه شده و همگرایی اقتصادی را در منطقه به بار می‌آورد.
نخستین کنفرانس قلب آسیا- پروسه‌ی استانبول در سال ۲۰۱۱ در استانبول پایتخت ترکیه برگزار شد و سال‌های بعد به ترتیت در کابل، آلماتا، پیکنگ و اسلام‌آباد برگزار. آذربایجان برای میزبانی کنفرانس هفتم اعلام آمادگی کرده است. هدف از این نشست‌ها تقویت صلح و رفاه منطقه‌یی گفته شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان