شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پروسه «دولت‌سازی» و «ملت‌سازی» بدون احیای نقش زنان افغانستانی بی‌نتیجه خواهد بود

«محمد اشرف غنی» رییس جمهور  افغانستان در مراسم «تجلیل از روز جهانی زن» که در ارگ برگزار شد، گفت:  نه مزاحمت‌های خیابانی، نه آزارهای کلامی در محیط کار و نه هیچ رفتار ناشایست دیگر در برابر زنان، هیچکدام، قابل تحمل نیست.

وی افزود: خوشبختانه ما هم در وضع قوانین گام‌های قابل توجهی برداشته‌ایم و هم ادارات مرتبط به این موضوع را تاسیس کرده‌ایم و باید روند فرهنگسازی در این زمینه را نیز با قوت به پیش ببریم.

رئیس جمهور افغانستان گفت: در شرایط بحران زده و بیمار، به زنانی که در بیرون از خانه کار می‌کنند به چشم شکار نگریسته می‌شود تا حرمت و کرامت زنان را نادیده بگیرند؛ این به پدیده‌ای می‌انجامد که زن ستیزی، زن آزاری و اعمال ناشایست دیگر را به دنبال می‌آورد. ما باید این پدیده را از جامعه خود ریشه‌کن کنیم.

اشرف غنی گفت: هنوز جایگاه زن در زنجیره تولید تعریف نشده و شبکه‌های مدیریتی هنوز در انحصار مردان است؛ تشکیل اتاق‌های تجارت زنان می‌تواند گام موثر برای شریک ساختن زنان در چرخه تولید و مدیریت آن باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما از زنان کشور توقع داریم تا دفاع از قانون اساسی، حاکمیت قانون و مبارزه با فساد را بخشی از وظیفه خود بدانند، زیرا مصونیت قانونی، فهم و سهم زنان را دفاع از حاکمیت قانون تامین می‌کند.

اشرف غنی عنوان کرد: باید به یاد داشته باشیم که پروسه دولت‌سازی و ملت‌سازی بدون احیای نقش زن افغانستان به سرانجام نخواهد رسید.

رییس جمهور  افغانستان بیان کرد: هر زن افغانستانی در روستا و شهر، در خانه و اداره، در دفاع و امنیت و در تعلیم و فرهنگ حضور الهام بخش و امیدآفرین داشته و این خود مایه افتخار و منبع باورمندی به آینده سرزمین ماست.

اشرف غنی ادامه داد: در دوره‌های طلایی تمدن اسلامی، زنان نام آور مسلمان از خراسان تا بغداد و از مصر تا قرطبه، در فرهنگ و سیاست نقش آفرینی می‌کردند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان