شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پنتاگون: تلاش‌های افغانستان و امریکا در مورد صلح پیشرفتی نداشته است

اطلاعات روز: به تازگی بازرس کل پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است که با وجود تلاش‌های مشترک ایالات متحده‌ی امریکا و حکومت افغانستان، هنوز هم پیشرفتی در روند صلح با طالبان به چشم نمی‌خورد.

درارزیابی تازه‌یی که از سوی دفتر بازرس کل وزارت دفاع، وزارت خارجه و اداره‌ی توسعه‌ی بین‌المللی امریکا صورت گرفته آمده است که با وجود بمباران شدید جنگنده‌های امریکایی بر طالبان و فشار بر پاکستان برای توقف پشتیبانی از گروه‌های دهشت‌افگن، دست‌آورد اندک بوده است.

این در حالی است که چندی پیش نشریه‌ی امریکایی «فوربس» به نقل از پایگاه اطلاعات مرکزی نیروهای هوایی ایالات متحده‌ی امریکا گزارش داده بود که نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۸ میلادی در راستای مبارزه با هراس‌افگنی در افغانستان ۵ هزار و ۲۱۳ بمب استفاده کرده است.

از سویی هم،‌ شماری از دیپلومات‌های پیشین امریکا در کنار خوشبینی‌ها،‌ به این باورند که تلاش‌های صلح توسط امریکا در افغانستان موفق نخواهد شد مگر این که منافع تمام بازی‌گران و کشورهای دخیل در قضیه‌ی افغانستان،‌ در نظر گرفته شود.

در گزارش پنتاگون همچنان گفته شده است که در حال حاضر گروه داعش درافغانستان حضور فعال دارد و طالبان نیز بیشتر از گذشته قدرتمند شده‌اند.

سیگار یا بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان نیز اخیرا در گزارشی به مجلس سنای امریکا نوشته است که کنترل دولت افغانستان بر مناطق این کشور در سه ماه اخیر کاهش یافته است.

در این گزارش سیگار آمده است که کنترل و نفوذ دولت افغانستان از ۷۲ درصد در ماه عقرب ۱۳۹۴ به ۵۶ درصد در عقرب امسال کاهش یافته است. این در حالی است که سال گذشته دولت افغانستان بر ۵۷ درصد خاک این کشور کنترل و نفوذ داشت.

براساس این گزارش،  از ۴۰۷ ولسوالی، دولت افغانستان بر ۷۵ ولسوالی کنترل و بر ۱۵۱ ولسوالی دیگر نفوذ دارد که در مجموع رقم این ولسوالی‌ها به ۲۲۶ ‌می‌رسد. ۶۵ درصد جمعیت کشور در این ولسوالی‌ها زندگی می‌کنند.

اداره‌ی بازرش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان همچنان گفته است که در سه سال گذشته برخلاف دولت افغانستان، کنترل شورشیان بر خاک این کشور پنج درصد افزایش یافته است.

پنتاگون در این گزارش در مورد صلح افغانستان نیز گفته است که با وجود تلاش‌های مشترک امریکا و دولت افغانستان، پیشرفتی در روند صلح با طالبان پدیدار نیست.

امریکا از زمانی که زلمی خلیل‌زاد را به عنوان نماینده‌ی ویژه برای صلح افغانستان انتخاب کرده،‌ همواره تأکید کرده است که خلیل‌زاد در این مأموریت موفق خواهد شد.

پیشتر جان بس،‌ سفیر امریکا در کابل ابراز امیدواری کرده بود که خلیل‌زاد با درک و آگاهی که از منطقه دارد می‌تواند به جنگ افغانستان پایان دهد.

زلمی خلیل‌زاد پس از سفر مجدد خود به افغانستان و کشورهای منطقه، روز یکشنبه (۲۷ عقرب) به کابل آمد. آقای خلیل‌زاد در کابل به خبرنگاران گفت که در این مرحله‌ی از سفرش نمی‌تواند در مورد صلح افغانستان چیزی بگوید اما نسبت به گفت‌وگوهای صلح با طالبان «محتاطانه» خوشبین است.

او گزارشی از جریان سفرش به کشورهای منطقه و نیز دیدارش با نمایندگان طالبان در قطر به رییس‌جمهور غنی ارایه کرده است.

به دنبال آن، طالبان روز دوشنبه با نشر اعلامیه‌یی تأیید کرد که یک هیأت بلند‌رتبه‌ی این گروه با زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در قطر دیدار کرده است.

در اعلامیه‌ی این گروه گفته شده بود که این دیدار در روزهای ۲۳، ۲۴ و ۲۵ عقرب انجام شده و در این دیدار در مورد حل صلح‌آمیز مسأله‌ی افغانستان گفت‌وگو شده است.

گروه طالبان در این اعلامیه گفته است که این گفت‌وگوها ابتدایی بوده و تاکنون روی هیچ مسأله‌یی توافق صورت نگرفته است.

این گروه همچنان گزارش‌ها در مورد خواست آن‌ها مبنی بر ایجاد حکومت موقت را رد کرده است.

همزمان با این،‌ رییس‌جمهور اشرف غنی نیز تلاش‌های زیادی را زیر نام ایجاد بورد مشورتی صلح با رهبران سیاسی،‌ احزاب و نهادهای جامعه‌ی مدنی راه‌اندازی کرده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان