شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پوهنتون‌های افغانستان و هند آنلاین وصل می‌شوند

افغانستان و هند تفاهمنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن، پوهنتون‌های دو کشور از طریق انترنت به هم وصل می‌شوند.

این تفاهمنامه روز سه شنبه (۲۸ حوت) میان وزارت تحصیلات عالی افغانستان و وزارت انکشاف منابع بشری هند در کابل امضا شد.

وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفته است که این تفاهمنامه پوهنتون‌های افغانستان را قادر می‌سازد که به سیستم آموزش الکترونیکی هندوستان یا سوایم (SWAYAM) دسترسی کامل داشته باشند.

فیصل امین، سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که هدف این تفاهمنامه استحکام بیشتر روابط علمی و تطبیق آموزش‌های الکترونیکی بین پوهنتون‌های افغانستان و هند است.

مطابق این تفاهمنامه برنامه‌های آموزشی افغانستان نیز آنلاین شده و تمام محتویات آموزشی هر دو کشور از طریق مرامنامۀ سوایم به صورت رایگان آپلود و به دسترس محصلان قرار داده می‌شود.

آقای امین گفت: “جنبه عملی این تفاهمنامه از ماه اپریل آغاز می‌شود، پوهنتون‌هایی را که در گام اول در این برنامه شریک می‌سازیم با توجه به متن تفاهمنامه، پوهنتون کابل، بلخ، هرات، پولی تخنیک، قندهار، پوهنتون شیخ زاهد و پوهنتون ننگرهار است.”

همکاری با افغانستان در بخش توسعه کورس‌های آنلاین، شامل ساختن نهادهای تحصیلات عالی افغانستان در پروژۀ روبوتیک هند، همکاری در بازنگری نصاب تحصیلات عالی و ظرفیت‌سازی کارمندان اداری، تخنیکی و مسلکی افغانستان، نیز شامل این تفاهمنامه است.

تبادل محصلین میان دو کشور، به رسمیت‌شناختن اسناد تحصیلی یکدیگر، برنامه‌های مشترک ماستری میان نهادهای معتبر دو کشور و دسترسی محصلین و استادان افغان به لابراتوارهای مجازی و کتابخانه ملی دیجیتل هند، از دیگر مسایل موجود در این تفاهمنامه است.

بر اساس آمار وزارت تحصیلات عالی افغانستان، در حدود ده‌هزار محصل افغان در هند هم‌اکنون تحصیل می‌کنند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان