شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پیام نفرین طالبان

گروه طالبان، نخستین پیام هبت‌الله آخندزاده؛ رهبر تازه‌ی این گروه را که در واقع پیام عیدی او محسوب می‌شود، منتشر کرده است. این پیام طولانی است، حاوی موضوعات فراوان و اغلب تکراری که هرازگاهی طالبان از آن سخن به‌میان می‌آورند. رهبر تازه‌ی طالبان پیامش را با مرگ اخترمنصور آغاز می‌کند و تعهد خود را بر ادامه‌ی راه و روش رهبران قبلی طالبان اعلام می‌کند. امریکا، کشورهای همسایه‌ی افغانستان، شهروندان کشور و دولت افغانستان مخاطبان این پیام‌اند.
پیام رهبر تازه‌ی طالبان پر از تناقض است و به‌لحاظ این‌که نخستین پیام او به‌شمار می‌رود حرف تازه‌یی ندارد. رهبر طالبان در این پیام جز تأکید بر ادامه‌ی کشتار و خلق فاجعه، ایجاد رعب و وحشت در جامعه، از امر دیگری سخن نمی‌گوید. لازم است به چند نکته اشاره شود:
اول، پیام رهبر طالبان نشان می‌دهد که این گروه با واقعیت‌های عینی فاصله‌ی زیادی دارد. استقرار امارت اسلامی دیگر نه ممکن است و نه محتمل. شهروندان افغانستان حکومت منسوخ طالبان را با تلخی تجربه کردند. طالبان چه در دوران حاکمیت‌شان چه پس از سقوط، فجایع بی‌شماری را رقم زدند که نه‌تنها مردم افغانستان بلکه جهان موجودیت این گروه را به هر شکل و روشی، دیگر برنمی‌تابد. گروه طالبان بیش از هر زمانی اکنون منزوی و محکوم به شکست است. در واقع، طالبان پس از سرنگونی، به‌مثابه گروهی که برای دیگران یک تهدید باشد و وحشت خلق کند مطرح نیست. مساله‌ی اصلی برای دولت افغانستان و حامیان بین‌المللی آن نه گروه طالبان بلکه حامیان اوست. این گروه نیرویی است در اختیار کشورهایی که به هر دلیلی نیّتی جز بی‌ثباتی افغانستان ندارند. پاکستان یکی از کشورهایی است که با پناه دادن طالبان در خاک خود، امکانات ویرانی افغانستان را تهیه می‌کند. هبت‌الله در مورد رابطه‌ی این گروه با ایران و پاکستان اشاره کرده است.
دوم، پیام رهبر طالبان با آن‌چه این گروه از سال‌ها به این‌طرف در عمل انجام داده و می‌دهد، هیچ میانه‌یی ندارد. واقعیت این است که طالبان دیگر آن مخاطبی را که پیام آن‌ها را بخواند ندارند. مخاطبان طالبان در واقع قربانیان فجایعی هستند که طالبان خلق کرده‌اند. مردم افغانستان پیام طالبان را از طریق کردار‌های بدوی این گروه، جنایت‌های غیر قابل شمارش آن، کشتار مردم ملکی و ویرانی‌های که این گروه به بار آورده، دریافت کرده‌اند. کسی به گفتار طالبان اعتنایی نخواهد کرد. همه می‌دانند طالبان با آتش زدن و منفجر کردن مساجد، سوختاندن قرآن و کشتار مسلمانان هیچ نسبتی با اسلام ندارند. افغانستان و جهان طالبان را به‌عنوان یک گروه ضد اسلام می‌شناسند. بنابراین، هیچ گوش شنوایی برای شنیدن پیام طالبان وجود ندارد.
سوم، پیام هبت‌الله به طالبان بیش از همه مضحک است. هبت‌الله به جنگجویان طالب می‌گوید هدف‌تان نباید مال دنیا، منصب، غنیمت و شهرت باشد. اما اختر منصور رهبر قبلی گروه طالبان نمونه‌ی بارزی از مافیای مواد مخدر، کسب شهرت و ثروت‌اندوزی بود. بیشترین مناطقی که در آن مواد مخدر کشت و قاچاق می‌شود در قلمرو طالبان قرار دارد. طالبان از طریق کشت و قاچاق مواد مخدر، گروگان‌گیری، وضع انواع مالیات بر مردم و استخراج معادن منافع خود را تأمین می‌کنند. از این نظر، طالبان بیشتر به یک گروه مافیایی می‌ماند که هدفی اصلی آن کسب ثروت و شهرت است.
سخن آخر همان است که هبت‌الله به آن اشاره کرده است: او دیر یا زود، بالاخره محکوم مرگ به روش رهبران پیشین طالبان است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان