شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پیشنهاد بی‌سابقه‌ی صلح به طالبان

در ۲۸ فبروری، رییس‌جمهور افغانستان، اشرف غنی، جامع‌ترین پیشنهاد را برای دعوت از طالبان به پیوستن به گفت‌وگوی مستقیم و رسمی صلح با دولت افغانستان ارائه کرد. این پیشنهادِ بدون پیش‌شرط، نقش طالبان در سیاست افغانستان را به رسمیت می‌شناسد و در پی یک توافق جامع صلح است.
پیشنهاد رییس‌جمهور غنی، نتیجه‌ی روند کابل است؛ نشستی که در آن نمایندگان ۳۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی به‌شمول سازمان ملل متحد، ناتو و اتحادیه‌ی اروپا در کابل گردهم آمده و به مشوره و رایزنی پرداختند.
طرح آغاز صلح پس از ماه‌ها تلاش برای ایجاد اجماع ملی در افغانستان به‌میان آمد. در این راستا، اعضای شورای عالی صلح، نهاد متشکل از بزرگان افغان که برای پیشبرد تلاش‌ها برای صلح و گفت‌وگو ایجاد شده، رییس اجرایی دولت، عبدالله عبدالله و رییس‌جمهور غنی بحث، رایزنی و گفت‌وگوهای طولانی را با چهره‌های سیاسی افغانستان، اعضای جامعه‌ی مدنی، روحانیون، زنان و جوانان داشته‌اند. آن‌ها حمایت فراوانی را –از مردم- برای این ابتکار، در جهت دست‌یابی به یک توافق سیاسی با طالبان، دریافت کردند.
پیشنهاد صلح بر اساس باور ما به برابری مشترک همه‌ی افغان‌ها و حق آن‌ها به زندگی در صلح و عزت، پایه‌ریزی شده است. ما بر این باوریم که این پیشنهاد به طالبان فرصتی می‌دهد تا خود را در قالب یک نیروی سیاسی مشروع سازمان‌دهی کنند، اهداف خود را از طریق صلح‌آمیز دنبال کنند و به روند سیاسی افغانستان بپیوندند.
دولت افغانستان قاطعانه متعهد است تا به نگرانی‌ها و خواسته‌های اصلی طالبان، از جمله آینده‌ی حضور نیروهای نظامی بین‌المللی، اصلاحات قانون اساسی و آزادی زندانیان طالبان رسیدگی کند.
این طرحِ آغازینِ صلح در برگیرنده‌ی حذف اسامی فرماندهان طالبان از فهرست‌ تحریم سازمان ملل متحد و دیگران نیز می‌شود. فهرست‌هایی که تحرکات آن‌ها –فرماندهان طالبان- را محدود می‌کند و مانع شمولیت آن‌ها در جریان اصلی جامعه و اداره‌ی حکومت افغانستان می‌شود.
در طول روند صلح و پس از پایان خصومت‌ها، دولت افغانستان امنیت طالبان و خانواده‌های آن‌ها را تضمین و به‌عنوان بخشی از توافق، به اسکان‌ مجدد جنگ‌جویان سابق کمک خواهد کرد.
دولت و مردم افغانستان از حمایت جامعه‌ی بین‌المللی از پیشنهاد صلح حکومت افغانستان به گروه طالبان دلگرم شده‌اند. ما برای تعهدات خود به ضمانت حقوق بشری تمامی افغان‌ها به‌خصوص زنان، از پشتیبانی و تایید قوی برخوردار شده‌ایم. ما به حفظ فراگیری و همه‌شمولی روند کابل و نقش برجسته‌ی زنان در آن، متعهد هستیم.
ما انعطاف بیشتر خود را با ارائه‌ی پیشنهادی مبنی بر ملاقات با طالبان در کابل یا هرجای مورد توافق دیگر، نشان دادیم. هدف ما در نشست‌های اولیه داشتن گفت‌وگوهای حقیقی، معنا‌دار و بر مبنای واقعیت‌ها خواهد بود تا هم تعهد خود را نشان بدهیم و هم به تدریج به سمت یک توافق و توافق‌نامه‌ی صلح از راه مذاکره حرکت کنیم.
اعضای جامعه‌ی بین‌المللی در جریان روند کابل متعهد شدند که قویا از یک گفت‌وگوی صلح که از سوی افغان‌ها و تحت رهبری افغان‌ها باشد حمایت کنند. آن‌ها متعهد شدند تا همچنان پیام‌ متحد و یک‌پارچه‌ی خود را برای تضمین موفقیت گفت‌وگوی صلح ارسال کنند.
حکومت افغانستان از پیشنهادات کشورهای اسلامی مانند اندونیزیا، عربستان سعودی، قطر و سایر کشورها استقبال کرده است تا از نفوذ مثبت‌ آن‌ها برای حمایت از روند صلح استفاده کند.
در اواخر ماه جاری، علمای محترم افغانستان و پاکستان در کنفرانسی با علمای اندونیزیایی در جاوه‌ی غربی دیدار خواهند کرد. آن‌ها بر مبنای تعالیم و آموزه‌های اسلامی و همچنین اقتدار مذهبی خود راه‌هایی را برای حمایت از روند صلح پیدا خواهند کرد. با توجه با نفوذ علمای دینی-مذهبی در این بخش از جهان ما، چنین نشست‌هایی برای حمایت از تقاضا و خواسته‌ی افغان‌های برای صلح، راه طولانی را خواهند رفت.
ما همان‌طور که برای حل‌وفصل و توافق سیاسی تلاش می‌کنیم، از این‌که نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان همچنان قوی باشند و توانایی دفاع از ملت خود را علیه خشونت و تروریسم ناشی از گروه‌های داخلی، منطقه‌یی و بین‌المللی که در افغانستان و منطقه فعالیت می‌کنند، داشته باشند، نیز اطمینان حاصل می‌کنیم.
این‌گونه‌ مبارزه‌ی موازی با تروریسم فراملیتی برای تکمیل روند صلح بدون حمایت مداوم ایالات متحده، ناتو و شرکای ما در منطقه، امکان‌پذیر نمی‌بود. ما بر علاوه‌ی کمک‌های نظامی، مشتاق حمایت قوی دیپلماتیک آن‌ها نیز هستیم تا با کمک آن موفقیت روند صلح (تحت رهبری افغان‌ها و از سوی افغان‌ها) تضمین شود.
توپ حالا در میدان طالبان است: آن‌ها نباید اراده، عزم و شجاعت ما برای گام‌برداشتن در جهت صلح را بر زمین بگذارند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان