شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » چالش‌های ترامپ برای اعزام سربازان بیشتر به افغانستان

در حالی‌که چندین ماه از روی کار آمدن ترامپ در امریکا می‌گذرد، هنوز برنامه‌ی او برای افغانستان مشخص نیست. در حال حاضر کاخ سفید درگیر چانه‌زنی‌ها برای اتخاذ تصمیم نهایی در مورد افغانستان است. از زمان روی کار آمدن، آقای ترامپ یکی از بحث‌های جنجالی در امریکا، اعزام شمار بیشتر سربازان امریکایی به افغانستان می‌باشد.
نظامیان امریکایی می‌گویند که در جنگ افغانستان با بن‌بست مواجه شده‌اند و برای شکست این بن‌بست باید شمار بیشتر سربازان امریکایی به افغانستان اعزام شوند. در حال حاضر امریکا ۸۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد که عمدتاً مصروف مشاوره و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان می‌باشند. در کنار آن بیش از ۱۲۰۰۰ نیروی نظامی ناتو نیز در افغانستان در چارچوب برنامه‌ی «حمایت قاطع» از نیروهای امنیتی افغانستان مصروف فعالیت می‌باشند.
جنرال جان نیکلسون فرمانده ارشد نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان از ترامپ خواسته است برای شکست بن‌بست کنونی در جنگ افغانستان و بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل طالبان، شمار بیشتر نیروهای امریکایی را اعزام کند. بخش عمده‌ی نظامیان امریکایی از طرح افزایش نیروهای نظامی در افغانستان حمایت و آن را یک ضرورت استراتژیک تلقی می‌کنند.
طرح افزایش سه تا پنج هزار نیروی امریکایی به افغانستان اکنون روی میز ترامپ قرار دارد. اما رییس‌جمهور امریکا برای اتخاذ این تصمیم با برخی از چالش‌های جدی در داخل امریکا و بیرون از آن مواجه می‌باشد. در حالی‌که نظامیان امریکایی از طرح اعزام سربازان بیشتر به افغانستان حمایت می‌کنند، برخی از حلقات سیاسی و اعضای کانگرس امریکا با این طرح مخالف‌اند و خواهان اقدامات سیاسی امریکا برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی و امنیتی در افغانستان می‌باشند. از نظر این‌ها، تجربه‌ی افزایش نیروهای نظامی یک تجربه‌ی ناکام بوده است که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما صورت گرفت. بارک اوباما پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، ۳۰ هزار نیروی نظامی بیشتر را در سال ۲۰۰۹ برای پایان دادن به جنگ امریکا در افغانستان به این کشور فرستاد، اما با این وجود، بهبود قابل ملاحظه‌یی در اوضاع امنیتی رونما نگردید و جنگ افغانستان کماکان ادامه پیدا کرد.
از طرف دیگر، طرح افزایش نیروهای نظامی در افکار عمومی در امریکا نیز مقبولیت ندارد. افکار عمومی در امریکا عمدتاً خواستار پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا هستند. از نظر بسیاری از امریکایی‌ها، اعزام سربازان بیشتر به افغانستان به معنای درگیری بیشتر با این جنگ نافرجام و از دست دادن هزینه‌های بیشتر می‌باشد. ترامپ که در کمپاین‌های انتخاباتی خود، از عملکرد امریکا در جنگ افغانستان انتقاد می‌کرد، اکنون در مرحله‌ی تصمیم‌گیری تحت فشار بیشتری قرار دارد.
علاوه بر مخالفت‌های داخلی، اداره‌ی ترامپ با دل‌سردی برخی از متحدان خود در سازمان ناتو نیز مواجه می‌باشد. آقای ترامپ از متحدان خود در ناتو نیز خواسته است، سربازان بیشتری را به افغانستان اعزام کنند. انگلا مرکل صدراعظم آلمان، چندی قبل گفته بود که کشورش به اندازه‌ی کافی بار این جنگ را به‌عهده گرفته و بیشتر از این نمی‌تواند خود را درگیر آن سازد. برخی اعضای دیگر ناتو هرچند به‌نحو ضمنی با اعزام سربازان بیشتر به افغانستان موافقت کرده‌اند اما نسبت به وضع موجود در افغانستان و تداوم کمک‌ها در کشور تمایل جدی ندارند. برخی از اعضای اروپایی سازمان ناتو از فساد گسترده در افغانستان و عملکرد ضعیف دولت ناراض‌اند و اعلام کرده‌اند در صورتی که دولت افغانستان برنامه‌ی مبارزه با فساد را به‌گونه‌ی جدی پیگیری نکند، انگیزه‌ی کافی برای تداوم کمک‌های این کشورها باقی نمی‌ماند. از طرف دیگر، ترامپ با طرح بدیهی برخی از کشورهای عضو سازمان ناتو در نشست سران این سازمان در بروکسل، اندکی به این بی‌میلی‌ها دامن زده است. ترامپ در این نشست از برخی اعضای این سازمان انتقاد کرد که سهم خود را در تامین هزینه‌های مالی ناتو به‌گونه‌ی درست ادا نمی‌کنند و این امر در فرایند مبارزه با تروریزم مشکلاتی را ایجاد کرده است.
به نظر می‌رسد این مشکلات تصمیم‌گیری در مورد اعزام سربازان بیشتر امریکایی به افغانستان را به تاخیر انداخته است. برخی از رسانه‌های امریکایی اخیراً نوشته بودند که ترامپ از میان دو گزینه‌ی نظامی و یا سیاسی برای افغانستان یکی را باید انتخاب کند. اما با این وجود تمایل جدی در ترامپ برای افزایش نیروهای نظامی و استفاده از قوای نظامی بیشتر در جنگ افغانستان وجود دارد. استفاده از «مادر همه‌ی بمب‌ها» در ننگرهار، مورد تقدیر مکرر قرار گرفتن نیروهای امنیتی افغان از سوی ترامپ و تاکید او بر سرکوب گروه‌های تروریستی نشانه‌های روشنی از تمایل او به اقدامات نظامی و اعزام سربازان بیشتر به افغانستان می‌باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان