شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » چین جای ایران را در صادرات سیمان به افغانستان گرفت

«حسین سلیمی» نایب رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در گفت‌وگو با بیان اینکه ترکیه و چین از رقبای جدی ایران در صادرات کالا به افغانستان هستند، گفت: با صادرات سیمان از چین به افغانستان صادرات سیمان ایران به چین کاهش یافته است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه چینی‌ها کالاهای خود را به افغانستان صادر می‌کنند، گفت: از آنجا که قیمت تمام شده کالا در چین بسیار پایین است بنابراین تجار چینی به رقیبان جدی برای ایرانی‌ها در تجارت با افغانستان تبدیل شده‌اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه براساس آمار رسمی ارزش مبادلات تجاری بین ۲ کشور ایران و افغانستان ۱٫۵ تا ۲ میلیارد دلار است، گفت: این در حالی است که براساس آمار غیررسمی ارزش مبادلات تجاری بین  دو کشور بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

سلیمی تصریح کرد: بخش اعظمی از صادرات کالا بین تجاری ۲  کشور بدون ثبت رسمی انجام می‌شود.

وی با بیان به دلیل ناامنی در افغانستان هیچ سرمایه‌گذار ایرانی در این کشور سرمایه‌گذاری نکرده است، گفت: با این وجود افغان‌ستانی‌ها متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران هستند و اغلب درخواست سرمایه‌گذاری‌ها برای ساخت هتل و مسافرخانه در اطراف مشهد است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در پاسخ به این سؤال که برای افزایش صادرات به این کشور چه باید کرد، گفت: به دلیل مباحث مربوط به قاچاق مواد مخدر هیچ کامیون حمل باری از کشور افغانستان اجازه ورود به کشورمان را ندارند و کامیون‌ها باید بار خود را در مرز تخلیه و سپس توسط کامیون ایرانی بار از مرز عبور کند.

وی افزود: در مقابل هم آنها از ورود کامیون‌های ایرانی حمل بار به کشورشان ممانعت می‌کنند که این موضوع منجر به کندی تجارت بین دو کشورشده است.

وی تصریح کرد: اگرچه ایران با افغانستان هزار کیلومتر مرز مشترک دارد اما ارتباطات جاده‌ای چندان مناسبی با این کشور نداریم و اغلب جاده‌ها خاکی و شوسه است که این امر هم یکی از مشکلات تجارت با این کشور است.

سلیمی در ادامه به تعرفه بالا اشاره کرد و گفت: واردات برخی کالاهای ایرانی به افغانستان و بالعکس دارای تعرفه بالا است که این موضوع هم به نوعی در پایین نگه داشتن حجم روابط تجاری بین ۲ کشور مؤثر است.

براساس این گزارش: افغانستان هفتمین کشور عمده مقصد صادراتی ایران در ۹ ماه ابتدای سال ۹۵ بوده است که طی این مدت ۳٫۷ میلیون تن به ارزش یک میلیارد و ۸۷۵ میلیون دارد کالا به آنجا صادر شده است.

این گزارش می‌افزاید: حجم صادرات ایران به افغانستان در مدت مشابه سال ۹۴ هم  ۲٫۸ میلیون تن به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده که مقایسه ارقام صادراتی در سال ۹۵ و ۹۴ نشان می‌دهد که صادرات ایران به این کشور به لحاظ وزنی ۲۸٫۴۳ درصد رشد و از لحاظ ارزشی ۱٫۳۶ درصد کاهش داشته است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان