شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ژنرال دوستم از احتمال اعلام حکومت موازی در افغانستان سخن گفت

ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون رئیس جمهوری افغانستان هشدار داده است که در صورت بر سر کار آمدن “حکومت تقلبی” آنها نیز حکومت موازی اعلام خواهند کرد.

چهره‌های اصلی انتخابات، اشرف غنی، رئیس جمهوری بر سر کار و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت هستند. آقای دوستم که معاون اول آقای غنی در دولت است، از همان ابتدای شکل‌گیری حکومت وحدت ملی با رئیس جمهوری ناسازگار بوده است.

او در این دوره از آقای عبدالله حمایت کرده است.

آقای دوستم در مراسمی که برای بزرگداشت ظهیرالدین محمد بابر، بنیانگذار سلطنت بابریان در شهر شمالی شبرغان برگزار شده بود گفت حتی اگر کشته هم شود حاضر به پذیرفتن نتایج “تقلبی” نخواهد بود.

بشیر احمد تهینج سخنگوی آقای دوستم به بی‌بی‌سی گفت: “رفتارهای کمیسیون انتخابات بر مبنای قانون نبوده است، در صورتی که این کمیسیون به تصامیم کمیسیون شکایات انتخاباتی توجه نشان ندهد، بی‌تفاوت نخواهیم بود و ما هم حکومت خود را اعلام می‌کنیم.”

کمیسیون مستقل انتخابات به تاریخ اول جدی/دی نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد. به اساس این نتایج، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با اخذ بیش از پنجاه درصد آرا در صدر و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی این کشور در مقام دوم قرار گرفت.

آقای غنی بیش از ۹۲۳ هزار رای (۵۰.۶۴ درصد) و آقای عبدالله بیش از ۷۲۰ هزار رای (۳۹.۵۲ درصد) به دست آوردند. زهره بیان شینواری، رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که اعتراضاتی نیز به معتبر شناخته شدن آرای وجود داشت که تفاوت در مورد تعداد آنها در معلومات بیومتریک و ورق نتایج وجود داشت.

در پی درج هزاران فقره شکایت از نحوه برگزاری انتخابات، کمیسیون رسیدگی به شکایات ۱۲۷ هزار برگه رای را مشکوف تشخیص داد. تصمیم نهایی در مورد اعتبار این برگه‌ها هنوز اعلام نشده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان