شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کابلی ها به یادبود از قربانیان حمله مرگبار اخیر در محل رویداد گل گذاشتند

شماری از باشنده گان شهر کابل امروز چهارشنبه با گذاشتن گل در محل حمله انتحاری دوشنبه گذشته در شهر نو کابل و دو حمله دیگر در مقابل دروازه وزارت دفاع افغانستان که منجر به کشته شدن تعدادی زیادی از غیر نظامیان و سربازان کشور گردید، نفرت شان را ازهراس افگنی و هراس افگنان ابراز کردند.

رومل، باشنده پایتخت ،گفت: «صلح، صلاح و صلح شعار مردم ما است. مردم وقتی این خرابیها و گاردهای بیچاره را دیدند، گل آوردند و این جا ماندند.»

در حالی که پیش از این اعضای نهادهای جامعه مدنی پس از حملههای هراس افگنانه به برگذاری مراسم عزاداری میپرداختن اکنون آگاهان نهادهای جامعه مدنی را از بهر خاموشی شان در برابر جان باختن نیروهای امنیتی و شهروندان کشور انتقاد میکنند.

آصف آشنا، سخنگوی پیشین ریاست اجرائیه، گفت: «سبوتاژهای بسیار حساب شده و کشنده در عرصه فعالیتهای مدنی افغانستان وجود دارد و جامعه مدنی بخشی از ارزشهای است که ما از دست دادهایم. سکوت جامعه مدنی هم امر اتفاقی نیست و بخشی از سانسور سیاسی است.»

برخی از استادان و آگاهان میگویند که برخی از نهادهای مدنی کارهای بنیادین انجام نمیدهند و کارهای پروژهیی آنان میتواند جایگاه نهادهای جامعه مدنی را در نزد مردم از بین ببرد.

حمید عزیزی، استاد دانشگاه، گفت: «در چند سال گذشته جایگاه جامعه مدنی درافغانستان جایگاه نامناسبی بوده و ارزشها و معیارهای که آنها به کار میبرند کمرنگ استند و آینده خطرناک در بعد مسایل انسانی و حقوق بشری را بیرون میدهند.»

عزیز رفیعی، رئیس مجتمع نهادهای جامعه مدنی، گفت: «ما در برابر خون بیگناهان و خون کسانیکه بیگناه کشته میشوند بی تفاوت نمیباشیم و سکوت نمیکنیم.»

در حال حاضر صدها نهاد جامعه مدنی در وزارت عدلیه ثبت شده اند، اما انتقادهایی وجود دارد که کار بسیاری از این نهادها اثرگذار نیستند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان