شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کابل: فشار بر پاکستان یگانه راه برای تامین صلح است

انتظار میرود که وزرای دفاع پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو، وضعیت در افغانستان را بررسی کنند و در مورد کمک های این سازمان پس از سال ٢٠٢٠م در افغانستان، تصمیم بگیرند.

وزارت دفاع ملی افغانستان، خواستار تمویل و تجهیز بیشتر نیروهای امنیتی افغان بوده و مقامات این وزارت تشدید فشار بر لانه های امن دهشت افگنان در پاکستان را یگانه راه برای تامین صلح و ثبات در افغانستان میخواند.

ینزستولتنبرگ، سرمنشی ناتو دیروز در بروکسل گفت که این سازمان در نظر دارد که فراتر از سال ٢٠٢٠، منابع و نیروی بیشتر به شمول سه هزار مربی تازه دم را به افغانستان بفرستد.

تحلیلگران نظامی، تنها کمک نظامی را راۀ حل نیمدانند. به گفتۀ عتیق الله امرخیل، کارشناس نظامی افغان “اگر موضوع تنها مرتبط به سرمایه گذاری بالای جنگ میبود، در ١٨ سال گذشته تروریزم از بین میرفت.”

به باور این تحلیلگر “سرمایه گذاری بالای صلح و امنیت مردم نیز باید صورت گیرد.”

اما سرمنشی ناتو در نشست روز چهار شنبه تاکید کرد که هدف ادامۀ کمک به قوای امنیتی افغان و نظامیان آن کشور این است که گروه طالبان در میدان نبرد موفق نشود.

ادامۀ جنگ در افغانستان، شهروندان این کشور را نیز بیشتر از هر زمانی دیگر نگران ساخته است. به گفتۀ حلیم احمد، یکی از باشندگان شهر کابل “از حضور ناتو در افغانستان سال ها گذشت، اما کمک های لازم را کرده نتواست و وضعیت در این کشور هروز خرابتر شده میورد.”

در حال حاضر، ناتو حدود ۱۶ هزار سرباز، به شمول نظامیان امریکایی، در چارچوب ماموریت حمایت قاطع در افغانستان دارد که سرگرم آموزش، مشوره دهی و کمک با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان میباشند.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان