شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کرونا؛ بررسی ده‌ها مرگ مشکوک در کابل؛ والی هرات: در حال آماده کردن دشت‌ها به قبرستان هستم

وزارت صحت عامه/بهداشت افغانستان گفته هیاتی برای بررسی ده‌ها مرگ مشکوک در نتیجه کرونا به ولسوالی سروبی ولایت کابل فرستاده شده است.

مجلس نمایندگان افغانستان امروز چهارشنبه ۲۷ حمل/فروردین، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت و وحید عمر، مشاور روابط عامه ریاست جمهوری را به یک نشست پرسش و پاسخ فراخوانده بود.

شماری از نمایندگان در این نشست در مورد مرگ ده‌ها نفر در نتیجه بیماری کووید ۱۹در ولسوالی سروبی ولایت کابل از وزیر صحت سوال کردند. روز گذشته فهرستی از نام بیش از سی نفر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که ادعا شده بود که در ده روز اخیر در نتیجه مبتلا شدن به کرونا در ولسوالی سروبی در شصت کیلومتری شرق شهر کابل جان داده‌اند.

آقای فیروز در نشست امروز در مجلس گفت تیم متخصص و با تجربه‌ای به این ولسوالی فرستاده شده که همراه با نمایندگان، مسئولان محلی و مردم دیدار کرده‌اند.

او گفت که امروز هم تیمی برای دواپاشی، نمونه‌گیری و بررسی وضعیت شفاخانه‌ها به این ولسوالی فرستاده شده است.

اما او تاکید کرد: “آنطور هم که گفته می‌شود، آنطور نیست.”

آمار تلفات بیماری کووید ۱۹ در افغانستان تا روز گذشته ۲۳ نفر اعلام شده بود. آمار تازه از تلفات این بیماری امروز نشر نشده اما وزارت صحت فوت سومین دکتر در نتیجه این بیماری را در کابل تایید کرده است.

افزایش سریع شمار مبتلایان کرونا

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت می‌گوید که در ۲۴ ساعت گذشته ۷۰ واقعه مثبت کرونا شناسایی شده و آمار مجموعی مبتلایان به کرونا در افغانستان به ۷۸۴ رسیده است.

به گفته او، ۳۱ مورد تازه در کابل، ۲۲ مورد در هرات، ۳ مورد در قندهار، ۳ مورد در غزنی، در ولایات وردک، کنر، ننگرهار و نیمروز هر کدام دو مورد و در ولایات فاریاب، ارزگان و بغلان هر کدام یک مورد شناسایی شده است.

هرات با ۳۰۶ مورد، کابل با ۲۰۹ مورد و قندهار با ۹۳ مورد ولایاتی اند که بیشترین واقعات مثبت کرونا را در افغانستان دارند.

والی هرات: در حال آماده کردن دشت‌ها به قبرستان هستم

سید وحید قتالی، والی هرات امروز در یک نشست خبری گفت وضعیت در ولایت هرات عادی نیست و هر روز شمار بیماران کووید ۱۹ در این ولایت رو به افزایش است.

او گفت امکاناتی در دست نیست که تمام مردم تست شوند و مشخص شود که واقعا چه تعداد از شهروندان هرات مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند و آمار واقعی بیماران خیلی بیشتر از چیزی است که اعلام شده است.

او افزود که در حال آماده کردن ۸۴۰۰ بستر برای بیماران کووید ۱۹ در این ولایت است و باید آماگی‌های بیشتری نیز گرفته شود.

والی هرات شدیدا از مردم به خاطر رعایت نکردن قرنطین انتقاد کرد و گفت: “به من می‌گویند، مردم را روحیه بدهید، مردم را در آمریکا و اروپا روحیه بدهند که موضوع را جدی گرفتند. چرا شما را روحیه بدهیم که هنوز وضعیت را جدی نگرفتید، می‌خواهم به صراحت بگویم من در هرات در حال قبر کندن هستم، اگر روحیه شما را تضعیف هم می‌کند من در حال آماده کردن دشت‌ها به قبرستان هستم. آرزو دارم که به او روز نرسیم اما چرا جدی نمی‌گیرید؟”

آقای قتالی همچنین به پنهان کاری مردم معترض شد و افزود: “تمام امکاناتی که در کشورهای همسایه برای کنترل وضعیت و بهبود بیماران ضرورت است، در شفاخانه‌های هرات است. چند برابر بیماران شفاخانه داریم. متخصص‌ترین افراد را داریم، چرا اعتماد نمی‌کنید؟ چرا بیماران را در خانه قرنطین می‌کنید؟ چرا پنهان می‌کنید؟ چرا پنهانی دفن می‌کنید؟ به نام مرض‌های دیگر و ایست قلبی، بیمار کرونایی را پنهان می‌کنید؟ این واقعیت دنیا است. این شرم نیست.”

او خطاب به شهروندان هرات گفت که جامعه صحی/بهداشتی را ناامید کردید و هشدار داد که سر از فردا با متخلفین مقررات قرنطین برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

در بسیاری از شهرهای افغانستان از جمله کابل و هرات محدودیت‌های تردد برای شهروندان وضع شده است اما بارها مسئولان از جدی گرفته نشدن این مقررات از سوی شهروندان شکایت کرده‌اند.

رئیس جمهوری افغانستان امروز همچنین فرمان داده که قرنطین هرات در همسایگی ایران که بیشترین موارد بیماران کووید ۱۹ را دارد، تمدید شود.

وزیر صحت افغانستان نیز در نشست پرسش و پاسخ امروز در مجلس بار دیگر از وضع قرنطین و رعایت فاصله بین مردم به عنوان یگانه راه برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا یاد کرد.

او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد چرایی جدی گرفته نشدن قرنطین از سوی مردم، نمایندگان را مخاطب قرار داد و از آنها انتقاد کرد که هنوز هم بدون رعایت اصول پیشگیرانه زیر یک سقف تجمع می‌کنند.

اختصاص بودجه بیشتر برای مبارزه با کرونا

همزمان با افزایش موارد بیماری کووید ۱۹، حکومت افغانستان در نظر گرفته که بودجه بیشتری برای کنترل و مبارزه با این بیماری روی دست بگیرد.

وحید عمر، مشاور ارتباطات عامه ریاست جمهوری در نشست امروز مجلس نمایندگان گفت تاکنون ۳.۵ میلیارد افغانی (حدود ۴۶ میلیون دلار) برای مبارزه با کرونا تخصیص یافته که ۱.۸ میلیارد آن به ولایات فرستاده شده و ۱.۲ میلیارد آن از سوی بخش صحت مصرف شده است.

او افزود که قرار است فردا در نشست کابینه بعد از بررسی، از بودجه دیگر بخش‌ها کاسته شده و ده‌ها میلیارد افغانی دیگر نیز به این مبارزه تخصیص داده شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان