شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کریم خلیلی: معنی صلح بازگشت به امارت طالبانی نیست

کریم خلیلی، از گفت‌وگوها میان نماینده‌گان امریکا و طالبان ابراز امیدواری کرد.

همزمان با برگزاری پنجمین نشست نماینده‌گان طالبان با ایالات متحده در غیبت حکومت افغانستان، رییس شورای عالی صلح می‌گوید که این گفت‌وگوها زمانی نتیجه خواهند داد که به رهبری و مالکیت افغان‌ها باشند.

محمد کریم خلیلی که روز جمعه (۱۰حوت) در مراسم یادبود از درگذشت میرحسین صادقی پروانی، بنیادگذار حزب وحدت اسلامی، در غرب کابل سخن‌ می‌زد، اما از گفت‌وگوها میان نماینده‌گان امریکا و طالبان ابراز امیدواری کرد.

آقای خلیل افزود که هیچ‌گاهی نظام طالبانی در افغانستان حاکم نخواهد شد: «به هیج وجه افغانستان به گذشتۀ تاریک ظلمانی که ما پشت سرگذراندیم به او بر نمی‌گردیم. صلح معنایش برگشت به امارت طالبانی نخواهد بود.»

همزمان با این، محمد حنیف اتمر، یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و رییس پیشین امنیت ملی رییس جمهور غنی، آقای غنی را به ایجاد موانع در برابر صلح برای ماندنش در قدرت، متهم می‌سازد.

آقای اتمر در گفت‌وگو با رویترز افزوده است:«نخست ازهمه ما از رییس‌جمهورغنی می‌خواهیم که به روز ۲۱ماه می استعفا دهد؛ زیرا دورۀ کارش به پایان می‌رسد. دوم اگر طالبان خواست مشابه داشته باشند، آنان باید نشان دهند که به روند صلح متعهد استند و آنان به یک آتش‌بس نیز توافق نشان می‌دهند. این یک کار خوب برای تعهد شان به صلح خواهد بود.»

در این میان، محمد محقق، معاون دوم رییس اجراییه تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به علت ادامۀ گفت وگوهای صلح، توجیه پذیر می‌داند: «معتقد استیم که صلح با دموکراسی مخالف نیست صلح سرانجامش باید به دموکراسی منجر شود، ما صلح را بی جمهوری اسلامی عملی نمی‌دانیم و این جمهوری اسلامی نتیجه‌اش همین است که باید انتخابات شود چهار روز جلوتر یا بعدتر.»

اما، هارون چخانسوری، سخن‌گوی رییس‌جمهور خواست حنیف اتمر را در بارۀ استعفای رییس‌جمهورغنی بی‌بنیاد می‌داند و می‌گوید که او تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به کارش ادامه خواهد داد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان